fb pixel 8 faktů o nejrychlejším "autě" planety - Bloodhoundu SSC – G.cz
Vyhledávání

8 faktů o nejrychlejším "autě" planety - Bloodhoundu SSC

Technicky vzato nejde přímo o auto, ale má kola a jezdí po zemi. A nejrychlejší teprve bude...

Je to spíš raketa, postavená k překonání absolutního pozemního rychlostního rekordu - cílem je 1609 km/h, tedy tisíc mil za hodinu. A už teď je sbírkou extrémně zajímavých čísel a faktů:

1. Pohon

Rolls-Royce backs BLOODHOUND 102 Foto: Stefan Marjoram Kupředu ho vrhnou raketový a proudový motor. Proudový Rolls Royce EuroJet200, který pohání také bitevník EuroFighter Typhoon, má tah 90 kN. Raketový motor švédsko-finských zbrojních závodů Nammo má dokonce 120 kN. To je dohromady ekvivalent 135 tisíc koňských sil. Uvnitř je ještě osmiválec Cosworth, který zásobuje palubní systémy energií.  

2. Kola

Rolls-Royce backs BLOODHOUND 1024 Foto: Stefan Marjoram Každé z kol je vyrobeno z jednoho kusu hliníku - každé váží 95 kg a točí se rychlostí 10 200 otáček za minutu. Musí odolat přetížení až 50 000 G, průměr je 91 centimetrů. Podvozek je konstruován na zátěž třiceti tun.  

3. Aerodynamika

BloodhoundSSC_right_medium_Feb2014 Siemens NX Bloodhound bude v plné rychlosti generovat odpor rovný dvaceti tunám zátěže. Vysunutí aerodynamických brzd přidá dalších šest tun odporu, padáky zapůsobí silou devíti tun. Při brzdění bude na řidiče působit přetížení -3 G, což se rovná zpomalení o více než sto kilometrů v hodině za sekundu.  

4. Teploty

BloodhoundSSC_rear_dynamic_medium_Feb2014 Siemens NX V kabině bude díky žhavému pouštnímu slunci i motorům teplota 150 stupňů Celsia. Uvnitř raketového motoru bude teplota tři tisíce stupňů Celsia.  

5. Zrychlení

BloodhoundSSC_front_dynamic_medium_Feb2014 Siemens NX Z nuly na 1609 km/h se Bloodhound dostane za pouhých pětapadesát sekund. Kdyby ho postavili na zadek a vystřelili vzhůru, dosáhl by výšky přes 7,5 kilometru.  

6. Řidič

Andy Green_ Autosport 2012_2 Foto: Stefan Marjoram Do kokpitu, který odolá nárazu osmisetgramového ptáka v plné rychlosti, usedne wing commander Andy Green z britské RAF. Ten je držitelem současného rekordu na stroji Thrust SSC, který zvládl 1228 km/h.  

7. Kapotáž

Rolls-Royce backs BLOODHOUND 1 Foto: Stefan Marjoram V plné rychlosti bude na karoserii působit tlak dvanácti tun na metr čtvereční. Spodní část je z oceli, méně pevný materiál by odletující písek během chvíle proděravěl.  

8. Kdy a kde

Pokus o rekord má proběhnout koncem příštího roku na devatenáctikilometrové trati v jihoafrické poušti Hakskeenpan.  

Jak se měří rychlostní rekordy?

Aby byl rekord uznán mezinárodní automobilovou federací FIA, musí stroj provést dvě jízdy (tam a zpět) během jedné jediné hodiny. Rychlost se měří z průměrů maxima obou jízd na měřených úsecích o délce jednoho kilometru a jedné míle.
TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články