7 zásad správného jídelníčku, které musíte znát: jak na ‚jarní detox‘?

Neničte si své tělo hladovkou, spolehněte se na vyváženou stravu!

Obrázek uživatele Nikola Nadvornikova
Nejmladší redaktorka g.cz

Detoxikační diety mají metabolismus zbavit zplodin, zefektivnit jeho funkci, zajistit rychlejší spalování a dodat tělu energii. Velký úbytek váhy za krátkou dobu má však u většiny podobných kúr na svědomí spíše drasticky snížený příjem kalorií a následkem bývá tzv. jo-jo efekt. Proto před těmito jarními detoxy většina uznávaných odborníků na výživu varuje.

Na mnoha internetových serverech a stránkách je možné se dočíst o krátkodobém (či dlouhodobějším) půstu, který zahrnuje pouze pití čisté vody, čaje nebo zeleninových nápojů. Jedno- až třídenní hladovění tělu neuškodí, nemá však dlouhodobý efekt a při nesprávném přechodu ze stravy na půst a zpět může způsobit mnohé zdravotní potíže.

Detox: marketingový tah?

Detoxikační účinky neslibují jen různé šťávy a čaje, ale také mnohé relaxační salony po celé republice. Za nemalé peníze si můžete nechat do těla vmasírovat med či si dopřát zábal z výtažků z mořských řas. Výsledkem těchto procedur by mělo být vyplavení toxinů z těla. Jenže aby bylo skutečně potřeba naše tělo detoxikovat, museli bychom nejdřív ze vzduchu a potravy toxiny přijmout. Je sice pravda, že se v našem nitru některé podobné látky opravdu hromadí, ale tělo se jich umí zbavovat samo pomocí jater, ledvin, kůže, plic atd. Detoxikace by byla nutná pouze v případě, že by naše tělo obsahovalo např. organické fosfáty nebo rtuť. Pokud tedy nejste horník nebo nepracujete v hygienicky rizikovém prostředí, dokážete se se všech škodlivých látek zbavit sami i bez reklamních detoxikačních kůr.

Přivítejte jaro zdravým způsobem

Sice nejsme zaplaveni toxiny, ale životní styl většiny z nás je rychlý a nepříliš zdravý. Býváme unavení a pronásledují nás různé civilizační choroby. Jak se tedy pustit do správné očisty těla, aby přinesla reálné a zdravé výsledky, které mohou mít dlouhodobější účinek a navíc pomohou i s redukcí váhy? Našemu organismu nejvíce prospěje, když budeme jíst pravidelně, do jídelníčků začleníme hodně ovoce a zeleniny, budeme pít hodně čisté vody, omezíme sůl, volné cukry a živočišné tuky, vyhneme se alkoholu, do svého režimu zařadíme sport a dopřejeme si dostatek spánku a psychického odpočinku.

Zbavte se všeho špatného

Pokud u vás existují silné návyky na smažené, tučné a sladké jídlo či fastfoody, je potřeba se těchto strašáků zbavit. Nejlepším způsobem, jak se jim vyhnout, je nemít k nim přímý přístup – tedy nemějte je doma. Pokud nemáte nepřítele, kterému chcete uškodit, nedoporučují se takové potraviny ani někomu darovat. Raději s nimi rovnou do koše.

Poraďte se s odborníkem, co jíst

Jestli chcete svému tělu dopřát to nejlepší, je vhodné se obrátit na odborníka, který dokáže poradit ideální návrh jídelníčku pro konkrétní organismus. Nespoléhejte jen na to, co najdete na internetu. Každý potřebuje něco jiného.

Mějte zdravé jídlo vždy po ruce

Pokud máte naplánovaný jídelníček a ve vašem bytě nejsou žádné nezdravé potraviny, můžete začít. I přesto, že si perfektně naplánujete každé jídlo, může vás nečekaně přepadnout hlad nebo bude chybět čas na přípravu vyváženého pokrmu. Nenechte se zlákat nezdravými potravinami, fastfoody nebo bagetou na benzinové pumpě, sáhněte raději po přesně vyvážené porci. (Skvělou volbou je Mana drink, který obsahuje potřebné množství živin a není zatížený nezdravými ani nepotřebnými látkami.)

Hodně pijte

Naprosto neodmyslitelnou součástí pro zdravý a správný stravovací program je pitný režim. Potřeba vody pro organismus je všeobecně známá. Už méně známý je fakt, že lepší je voda pokojové teploty než vychlazená. Vlažná voda tělo lépe hydratuje, snadněji se vstřebává a následně pomáhá vylučovat škodliviny. Kromě vody je možné pít i čerstvě vymačkané zeleninové a ovocné šťávy, zelené čaje (ovšem zde pozor na odvodňování organismu!) a zelené nápoje z mladého ječmene nebo chlorelly.

Hýbejte se

Nejen strava je základním stavebním kamenem pro správné nastartování metabolismu. Potřeba je také pravidelný pohyb. Zapojte do svého programu kromě cvičení i procházky. Vydejte se do lesa či jinam do přírody a nadýchejte se lepšího vzduchu, než jaký nabízí město plné dopravy a smogu. Prospějete tak navíc nejen svému tělu, ale i duši.

Pro vyváženost nejen jídelníčku se ještě podívejte na těchto 5 mýtů o jídle a zdraví, kterým věříte, ale skutečnost je trochu jiná.


Komentáře