7 posledních vět z černých skříněk

Černé skříňky jsou největšími pomocníky při vyšetřování všech leteckých katastrof. Záznamník letových údajů ukládá technické parametry letu a hlasový záznamník zase ukládá ve smyčce komunikaci v kabině. Co v kokpitech zaznělo při následujících haváriích?

1. Piedmont Airlines 230 - 10. srpna 1968

01 http://baaa-acro.com "Bacha!" a bylo to... Fairchild FH-227B v husté mlze vrazil těsně před ranvejí do země, párkrát si poskočil a po finálním dopadu shořel. Zemřelo 35 osob, dva lidé přežili.

2. Ariana Afghan Airlines 701 - 5. ledna 1969

02 http://baaa-acro.com "Jsme vyřízení!" ozvalo se naposledy z kokpitu. A opravdu byli. Pilot během přiblížení nevysunul klapky, Boeing 727 neudržel výšku a spadl do obydlené oblasti kousek před letištěm Gatwick u Londýna. Zahynulo 50 lidí (48 v letadle, 2 na zemi), 14 osob přežilo.

3. LOT Polish Airlines 5055 - 9. května 1987

03 http://baaa-acro.com "Dobrou noc, na shledanou, umíráme!" ohlásil pilot z Iljušinu Il-62M, kterému krátce po startu z Varšavy do New Yorku explodoval motor č. 1. Exploze poškodila i motor č. 2, ovládací systémy letadla a započala požár. Posádka se proto rozhodla otočit zpět do Varšavy a nouzově přistát, cestou se ale požár rozšířil po letadle. Po následné explozi se letadlo rozpadlo a spadlo do lesů nedaleko Varšavy.

4. El Al 1862 - 4. října 1992

04 http://baaa-acro.com "Jdeme dolů... 1862, jdeme dolů, padáme, slyšíte, padáme!" Kapitán izraelského nákladního Boeingu 747 neměl šanci zabránit katastrofě. Po startu z letiště Schiphol v Amsterdamu jumbu upadl pravý vnitřní motor, který poškodil nejen část křídla, ale také pravý vnější motor, který odpadl vzápětí. Posádka požádala o nouzové přistání v Amsterdamu, ale musela udělat dvě kola okolo města, aby letadlo stihlo dostatečně klesnout. Bohužel v nízké výšce a při nízké rychlosti se naplno projevilo rozsáhlé poškození pravého křídla, letadlo se nekontrolovaně stočilo doprava a spadlo na obytné domy v amsterdamské čtvrti Bijlmermeer. Všichni čtyři členové posádky zahynuli, na zemi havárii nepřežilo dalších 39 osob.

5. China Airlines 140 - 26. dubna 1994

05 http://baaa-acro.com "Je to ok, je to ok, žádný spěch, žádný spěch!" Ve skutečnosti to ale měl být sakra fofr! Během přistání v japonské Nagoji zmáčkl první důstojník omylem tlačítko pro vzlet či tzv. "go-around". Pilot se snažil náhlé chování letadla opravit manuálními pokyny do řízení, až Airbus A300 zpomalil natolik, že ztratil vztlak a spadl. Zemřelo 264 ze 271 osob na palubě. Shodou okolností seděli všichni přeživší v řadách 7-15.

6. American Airlines 587 - 12. listopadu 2001

06 http://commons.wikipedia.org "Do čeho jsme se to sakra dostali? Nemůžeme se z toho dostat!" Nebylo z čeho. Airbusu A300 se po startu z letiště JFK v New Yorku po prudkém manévru kvůli turbulenci ulomil celý ocas. Bez směrovky nebylo jiné možnosti, než že letoun půjde k zemi. Airbus spadl na čtvrť Belle Harbor v newyorském Queensu. Na jeho palubě zemřelo 251 lidí, na zemi dalších 9.

7. Air France 447 - 1. června 2009

07 http://commons.wikipedia.org "Sakra, zřítíme se... To se nemůže stát!" I stalo se. Airbus A330 francouzských aerolinií se uprostřed zcela klidného letu z Brazílie do Paříže poroučel přímo na hladinu Atlantského oceánu. Pravděpodobnou příčinou byly zamrzlé pitovy trubice, pomocí kterých se měří rychlost letadla. Následně se odpojil autopilot a posádka ztracená mezi různými chybovými hlášeními nezvládla zareagovat tak, jak měla. Stroj ztratil vztlak a bylo po všem. Konečný účet - 228 mrtvých.


Komentáře