fb pixel 7 oslav báječných desetiválců, tedy skutečných aut! – G.cz
Vyhledávání

7 oslav báječných desetiválců, tedy skutečných aut!

Motory zelenají, zmenšují se a dobrovolně si vypínají už tak skromný počet válců. Přesto existuje pár plechových plnokrevníků, kteří se nebojí zapřáhnout velké pohony. Třeba jako Audi R8 V10. Na jeho počest jsme připravili přehled nejslavnějších desetiválců historie.

Václav Rybář
Václav Rybář 30.3.2016, 18:38

Desetiválce si užily svou chvilku slávy hlavně ve Formuli 1, kde se k nim definitivně přešlo v roce 1995. Třílitrové motory dávaly podle mnoha fanoušků vůbec nejlepší zvuk v celé historii tohoto motorsportu. V rámci downsizingu se v roce 2008 přešlo k menším osmiválcům, ale desetiválce se v té době daly najít i pod kapotou běžných aut. I když slovíčko běžné asi není úplně na místě. Následující seznam vám ovšem předvede, že takhle velký motor si můžete pořídit nejen do sporťáku.

1. Audi R8 V10

Audi R8 sice startovalo svou životní pouť hlavně s osmiválcem o objemu 4,2 litru (odtud ostatně název), ale silnější verze sdílela jednotku s Gallardem a v nové generaci s Huracánem. Jde o osvědčený atmosférický motor o objemu 5,2 litru. Skvěle táhne a skvěle zní. Je jen na vás, jestli si ho pořídíte v nenápadnější a denodenně použitelnější verzi se čtyřmi kroužky nebo v placatější a hranatější italské variantě. V pluskové variantě pak V10 v Audi dává krásných 616 koní.

2. Dodge Viper

Osmilitrový desetiválec z Vipera váží přes tři metráky a mnohem lépe by se vyjímal v náklaďáku, nebo v pick-upu, ostatně Dodge RAM SRT-10 pohání přesně tahle jednotka. Z dnešního pohledu je motor v původním Viperu se svými čtyřmi stovkami koní spíše chudým příbuzným, ale svoje neandrtálství si obří atmosféra vynahrazovala solidním krouťákem v nízkých otáčkách a patřičnou porcí decibelů. Ve třetí generaci už navíc Viper uměl stovku pod čtyři sekundy a maximálka konečně přelezla 300 km/h. Objem motoru se ostatně postupně zvýšil na 8,3 a pak dokonce na 8,4 litru. Stejný motor využívá i nová verze z roku 2013, disponující silou 640 koní a točivým momentem 800 N.m.

3. BMW M5

Vysokootáčkový desetiválec je dědictvím Formule 1 a dost možná jedním z nejslavnějších desetiválců použitých v silničních autech. Proč? Protože udělal z M5 čtyřdveřový a velmi praktický supersport. Auta s tímhle pohonem mají dneska cenu zlata a to nejen mezi přiznivci mnichovských vrtulí. Tahle empětka, a její dvojce v podobě M6, má neuvěřitelný charakter a samozřejmě obrovskou sílu a chuť pružně zrychlovat. Pětilitrové monstrum má nádherný zvuk, ale především charakter, který je zcela odlišný od nahoněných turbomotorů dneška. Při uvedení na trh v roce 2005 to byl nejrychlejší sedan a vlastně i kombík (velmi omezené množství) na světě, takže jste měli opravdu pocit, že řídíte auto z budoucnosti. Krásná nostalgie, která dnes dělá radost hlavně bohatým sběratelům.

4. Audi RS6 Avant

A když se řekne A, musí se říct i B. V tomhle případě tedy obráceně, protože Audi se svým superkombíkem vyrukovalo až v roce 2008. Když má pětilitrový desetiválec BMW, můžeme ho mít taky. A rovnou s turbem! Neuvěřitelný kus techniky v praktickém balení skrýval mocných 579 koní, což z něj dělalo rekordmana v mnoha ohledech. Motor byl vzdáleným příbuzným desetiválcové atmosféry z Audi S8 a dodnes patří k technologickým milníkům, kterým se po letech jen těžko věří, zvlášť v době, kdy cpeme do podobně velkých aut skoro tříválce. RS6 byla vztyčeným prostředníčkem. A vztyčeným pořádně vysoko, protože už tehdy si ji mohla dovolit jen hrstka lidí. A dnes samozřejmě její cena jen šplhá.

5. Porsche Carrera GT

A tady už se přesouváme do trochu jiné ligy. Carrera GT je dnes ve stínu Porsche 918 neprávem přehlížená. Hybridní superauto využívá jako základ osmiválec o objemu 4,6 litru. Jeho čistě spalovací předchůdce si k výkonu 605 koní dopomohl atmosférickým desetiválcem o objemu 5,7 litru, přičemž původní koncept měl menší pětiapůllitr. Motor je uložený uprostřed a pohání zadní kola, takže je Carrera GT regulérním závoďákem, a také typickým ovdovovačem - autem, co vyžaduje rychlé ruce a pevné nervy. Technologický zázrak s úžasným zvukem bohužel proslul především tragickou nehodou herce Paula Walkera a jeho kamaráda Rogera Rodase. Škoda, tohle auto by si zasloužilo mnohem pozitivnější publicitu.

6. Lexus LFA

Ojedinělý pokus Toyoty o opravdový supersport s motorem naladěným Yamahou. Sofistikovaný desetiválec o objemu 4,8 litru točil až devět tisíc otáček a vydával přitom zvuky srovnatelné s tím nejlepším orchestrem. A při 560 koních pod kapotou to byl zatraceně rychlý koncert. LFA má digitální otáčkoměr, protože běžná analogová ručička by prý nebyla schopná vystřelit k devíti tisícům otáček dostatečně rychle. Tenhle motor totiž na plynový pedál reaguje bleskově, jak si někteří šťastní majitelé mohli osobně ověřit. Auto je naladěné tak, aby znělo jako Formule 1. Při jeho ceně kolem jedenácti milionů korun a nízkém počtu vyrobených kusů si ovšem tuhle zvukomalebnou kulisu může vychutnat jen pár vyvolených.

7. Volkswagen Touareg

První generace tohoto mohutného SUV od Volkswagenu byla nabízena se skutečně zajímavou paletou motorů. Koncern se chtěl blýsknout, a tak zákazníkům nabídnul nejen osmiválec o objemu 4,2 litru, ale i vrcholný šestilitrový dvanáctiválec (v podstatě dva vidlicové šestiválce v konfiguraci W) o výkonu 450 koní. A aby to fanouškům nafty nebylo líto, dostali pětilitrový dieselový desetiválec. Hlavní předností tohoto motoru byl především fenomenální točivý moment 750 N.m ve dvou tisících otáček. Speciální verze R50 se pak stala jakýmsi GTD, když nabídla 350 koní a dokonce 850 N.m. V nové generaci tenhle monstrmotor nahradil osmiválec, ale ani ten nedosahuje krouťáku limitované eRkové verze.

Podobné články

Doporučujeme

Další články