7 názorných ukázek týrání gum - proč a jak?

Pálení pneumatik jde s auty lépe, než kdybyste je polili benzínem. Proč si někteří lidé záměrně ničí své obutí? A chcete to taky zkusit?
Obrázek uživatele Dr. techn h.c. Franz Hackenburg
Po studiu na technické univerzitě ve Štýrském Hradci nastoupil do vývojového oddělení automobilky Porsche, nyní působí jako nezávislý konzultant pro média. Je ženatý, má dvě děti a fretku jménem Muschi.
      Říká se tomu burnout. Pro normálního člověka je to nesmysl, nadšenci do aut ho vnímají jako efektní show a ukázku síly svého stroje. Původně jde o ryze praktickou záležitost při závodech dragsterů a sprintech na čtvrt míle. Protočení zadních pneumatik slouží k zahřátí směsi pneumatik a vytvoření tenké vrstvy gumy na asfaltu, která tak má lepší přilnavost při startu. Auta tak mohou na trať vystřelit o chlup rychleji.     Specializované stroje provádějí burnout pomocí zařízení Line lock. To odpojí zadní brzdy a ponechá v provozu jen ty přední. Přední kola tedy drží auto na místě a zadní se mohou točit. U silničních aut je tento systém zakázán kvůli možnému selhání, pokud vám brzdí jen přední náprava, hned jdete do přetáčivého smyku.     Z pálení gum se stal sport, který má nejvíce fanoušků v Austrálii. Hodnotí se styl, množství kouře, reakce diváků, délka a největší frajeřina je, když prodřete gumy až na dráty. Nejdřív z nich létají jiskry a plameny, pak bouchnou.     K burnoutu potřebujete několik věcí. Ideálně auto s pohonem zadních kol a motorem vpředu – zadní náprava je tak méně zatížená a kola se protáčejí snadněji. Standardní praxí je stát na brzdách a přidávat plyn. Přední brzdy jsou u aut účinnější, takže ty zadní to vzdají dřív – zadní kola se navzdory působení brzd začnou protáčet, aniž byste se rozjeli.     Normálnímu autu se taková aktivita samozřejmě vůbec nelíbí. Předně musíte motorem přetlačit sílu brzd, takže nadměrně opotřebováváte obojí. Pak musíte držet motor v omezovači, což také není zdravé. A taky hrozí, že zadní kola ujedou do strany a auto udělá piruetu, která vás pošle do lampy nebo příkopu.     S čím burnouty rozhodně nezkoušet ? S autem, co má pohon předních kol. Jedna náprava musí brzdit a zároveň se pokouší protočit kola. Takhle akorát poškodíte motor. Zapomeňte také na auto s malým výkonem – spálíte spojku nebo vám motor potupně chcípne, protože není schopen přetlačit brzdy. Ani u čtyřkolek to není dobrý nápad, protože hrozí požkození celého hnacího ústrojí. Jak vidíte, pálení gum je celá věda, raději ho přenechte profesionálům:     Pokud vám ovšem nejde ani tak o efektní podívanou jako spíš o nabušený zvuk, koukněte SEM.    

Komentáře