7 fází každého televizního seriálu

Každý seriál prochází několika fázemi vývoje a prakticky ve všech jde o přežití těch nejsilnějších. Podívejte se, jak tahle branže vypadá zevnitř.

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.

1. Nápad

1

Na začátku všeho je nápad. Abyste se dostali do další fáze, musíte mít kromě dobrého nápadu taky nějakého toho známého. Není náhodou, že řada nových seriálů přichází od prověřených producentů, známých hereckých hvězd, filmových režisérů a scenáristů a dalších profláknutých jmen. Jako neznámý génius v zásadě nemáte šanci prorazit. I když se váš nápad dostane na stůl producenta, často vás spárují se známějším jménem, aby se nový seriál povedlo lépe prodat.

2. Pitch

2

Pitch nebo-li nástřel je v zásadě rozepsaným nápadem na několika stránkách. Vysvětlíte svůj záměr, cílovku, směřování celého seriálu, možné obsazení a hlavně důvody, proč si myslíte, že zrovna ten váš nápad je mezi stovkami dalších tím vyvoleným. Drtivá většina nástřelů míří do koše, některé rotují v rámci branže třeba několik let a producenti jednotlivých televizních stanic si je přehazují jako horkou bramboru. Jiné jdou rovnou do produkce (bod č. 3), zvlášť ty podepsané slavnými jmény.

3. Pilot

3

Pilotní díl nového seriálu (u velkých projektů je to často dvouepizoda o stopáži blížící se celovečernímu filmu) má za úkol divákovi prodat nové hrdiny, fantastickou premisu a hlavně ho musí zaháčkovat, aby za týden naladil stejný pořad. Aby se ‚vyrobilo‘ co nejvíc marketingu, je potřeba, aby pilot režíroval někdo známý. Výjimkou nejsou ani největší hollywoodská esa, přičemž pilot má často mnohem vyšší rozpočet než pozdější řadové epizody seriálu. Jeho ratingy rozhodují o dalším osudu, ale to už mluvíme o ostrém nasazení na televizní obrazovky. V té době má pilot většinou po testovacích projekcích, kdy ho náhodně vybraná skupina diváků buď pochválí nebo odsoudí. Výjimečně se nepovedený pilot zamkne do šuplíku a zavře se nad ním voda nadobro. Většinou se podle ohlasů nasadí na lepší či horší post do odpovídající sezóny (nejsilnější je právě ta podzimní, která odstartovala před pár týdny).

4. Půlsezóna

4

Jakmile je schválen pilot, objedná se první dávka epizod. Dřív se objednávala tzv. půlsezóna tj. 12 - 13 epizod, ale dneska už jsou producenti opatrnější a často jdou jen po "čtvrtce", tj. šesti až sedmi epizodách. Scenáristé a šéfproducenti seriálu se tak musí mít na pozoru, protože v případě mizerných ratingů jim hrozí, že stanice další epizody neobjedná a seriál tzv. zařízne (v angličtině se používá termín axe, nebo-li doslova utnout sekerou). Scenárista tak musí být připraven seriál "nějak narychlo ukončit", což se ne vždycky povede.

5. Sezóna

5

Pokud jsou ratingy první epizod skvělé, objedná se většinou celý zbytek sezóny už po několika dílech. V případě slušných ratingů se objedná dalších pár dílů a producenti si nechávají prostor na manévrování. Občas se objednaná sezóna zvrhne a seriál je utnut hned po první sezóně. Celý štáb dostává echo jen pár dílů dopředu, takže to scenáristé nemají lehké (a seriály podle toho bohužel občas vypadají). Mnohem častěji se utínají dramata a klasické hodinovky (ty mají v americkém formátu cca 40 minut, zbytek vyplní reklamy). Sitcomy jsou totiž mnohem levnější na výrobu a vždycky se dají v případě mizerných ratingů uklidit na pozdější čas, kde mohou chytit druhý dech.

6. Další sezóna

6

Tohle je samozřejmě ideální situace, kterou vidíte u úspěšných seriálů. Novému pořadu se daří, takže stanice objedná kompletní druhou, třetí, prostě další sezónu. Pro diváky je tu ujištění, že se jejich oblíbení hrdinové vrátí a scenárista může trochu roztáhnout křídla a vymyslet postavám komplexnější a hlubší charakter, protože mu nehrozí bezprostřední game over. Časem samozřejmě seriálu začnou haprovat ratingy a hvězdy si zároveň začnou říkat o vyšší honoráře, protože si uvědomí, jak moc je producenti potřebují, protože jsou se seriálem spjaty. Když se tyhle dva trendy propojí, vyhlásí většinou producenti, že je na čase jít o dům dál. Poslední sezóna a především poslední díl jsou samozřejmě ratingovou žní, ale ukončit seriál ve správný okamžik není jen tak, jak jsme si ostatně už jednou řekli.

7. Spinoff / film / smrt

7

Jakmile se seriál dostane do slepé uličky, mají producenti pár záložních variant. Někdy je to spinoff, kdy postava ze seriálu dále pokračuje v dalším projektu sólo (např. Joey z Přátel), jindy se po skončení seriálu stihne natočit ještě pár televizních nebo i kinofilmů (Futurama, Jackass, Serenity), ale víceméně jsou to výjimky. Jakmile seriál dojde na konec své pouti, je to v drtivé většině případů definitivní. Ačkoliv např. Jack Bauer v letošní, deváté sezóně 24 hodin, předvedl velkolepý comeback a podobný návrat podle šuškandy čeká i úspěšný televizní seriál Hrdinové. Pokud se tyhle návraty ujmou, možná bude na čase připsat k tomuto článku další kapitolu.

A nakonec ještě něco o seriálech – jaké jsou ty nejlepší hororové, které uspěly v téhle sezóně, si přečtěte ZDE. A proč by měl Jan Hřebejk místo filmu točit seriály, se dozvíte TADY.


Komentáře