Jakubova základní myšlenka zní: ve městě není kolo sportovní náčiní, ale dopravní prostředek. "Když po cestě do práce musíte složitě uklízet kolo, dávat si sprchu a převlékat se z 'buznadresu' do saka, zabere vám to hodinu času," vysvětluje. "Já tu hodinu nemám. Potřebuju rychle dojet do práce a hned fungovat. Jak na to?"
1. Využitelnost
K dopravě po Praze se kolo nehodí úplně všude.
"Klasické kolo bych použil tak do tří kilometrů, elektrokolo asi do deseti," říká Jakub. "Na větší vzdálenost už kolo není příliš komfortní, protože člověk přijede utahaný. Hodně ale záleží na reliéfu trasy. Třeba z Modřan k Národnímu divadlu je to sice asi deset kilometrů, ale po rovině. Z Hanspaulky na Budějovickou musíte naproti tomu sjet k Vltavě a pak dupat do kopce."
Při cestě na větší vzdálenost ale můžete využít princip, označovaný vzletným výrazem "multimodalita". Skládačku hodíte do kufru auta (nebo ji naložíte ji příměstského vlaku či autobusu), někam popojedete, vyložíte, nasednete a dojedete na místo určení. Výhody kola se tím násobí. Jakub s nadsázkou vysvětluje, že takhle jezdí na kole do Vídně. "Došlapu na Florenc, skládačku složím do transportního vaku a jako normální zavazadlo ji zadarmo strčím do žlutého busu Student Agency. Ten staví na okraji Vídně. Skládačku tam vybalím a za pár minut jsem v centru."
Při multimodalitě jde jen o to poskládat si trasu tak, aby byla rychlá a příjemná. Můžete využít i běžnou MHD. Pokud si totiž kolo složíte, od loňska ho můžete zadarmo přepravovat v tramvajích a autobusech. S klasickým kolem navíc můžete do metra. V Praze se za to neplatí, což je mezi evropskými městy docela unikát. Zvlášť šikovné to je, když začne pršet.
Naše ideální představa městské cyklistiky:
2. Jak se vyhnout střetům s chodci?
Takhle ne! I když jedete na kole po chodníku opatrně a pomalu, jsou místa, kde přistě musíte sesednout. Třeba nepřehledný a úzký chodník ve Vyšehradském tunelu, kde na kole jede opravdu jen cyklozmrd (foto Ivan Brezina)
V článku o cyklozmrdech (
ZDE) jsme kritizovali cyklisty, kteří v rozporu se zákonem jezdí po chodnících. Jakub s námi částečně nesouhlasí: "Cyklistická infrastruktura je v Praze chabá, takže k efektivnímu pohybu musím kombinovat cyklistický mód s módem chodeckým. Pokud jedu velmi pomalu po poloprázdném chodníku, nikoho neohrožuju. Musím ale respektovat, že
na chodníku je 'doma' chodec. Vždycky jsem připraven dát mu přednost, tedy bezpečně zastavit a došlápnout na zem. V centru se tak ze mně často stává 'cyklochodec'. Sedím sice na kole, ale nešlapu a jen se odrážím nohama a kličkuju mezi chodci."
Souhlasíme! Cyklista, který se chová takhle, žádný cykloterostista ani cyklozmrd není.
3. Změna směru
Řidičům ji nedávejte najevo rukama. "Jako děti nás to učili na dopravním hřišti, ale ve městě je to nesmysl," vysvětluje Jakub. "Když na křižovatce z kočičích hlav pustíte řidítka a začnete mávat rukou, můžete nad kolem snadno ztratit kontrolu. Buď musíte zastavit, nebo se rozplácnete. Mnohokrát jsem viděl, jak 'mávač' spadnul z kola. A navíc je to zbytečné. Podívám se za sebe a pokud je za mnou auto, nechám ho předjet. Pak zpomalím a odbočím. Další řidiči mně vidí a přibrzdí. Pokud nejsou zfetovaní, tak to do mně zezadu nenapálí.
4. Předjíždění kolony aut
Stojí před vámi kolona aut na červenou? Na kole jste úzký, takže ji můžete předjet až je světlům. Nebojte se ale a nedělejte do zprava u chodníku, kde je jen úzká mezera. Raději jeďte zleva. Dojeďte až před první auto, zastavte u paty křižovatky a počkejte, až naskočí zelená. Nebo využijte přechod pro chodce, kde je zelená. Pak ale musíte z kola sesednout a přejít pěšky.
"Všem se zkřiví tváře známkou nevole – kolonu aut předjel děda na kole":
5. Zabezpečení kola
Krása dopravy po městě na kole nebo elektrokole je v jednoduchosti a rychlosti. "Bafnu kolo a z Vltavské jsem za dvanáct minut na Flóře," říká Jakub. "V opačném směru mi to trvá jen osm minut, protože je to z kopce. Zásadní podmínkou ale je, abych mohl kolo rychle někam strčit. Musí to být blízko místa, kam mám namířeno, ne půl kilometru od něj. Pokud půl hodiny hledám v nejnižším patře podzemního parkoviště cyklokóji a doprošuju se vrátného o klíč, je to špatně. Ztratím tím čas, který mi kolo ušetřilo. Většina velkých firem na městské cyklisty bohužel ještě nemyslí. Recepční vám řekne: "S kolem nám sem nemůžete..." Dobrým příkladem je ale třeba hotel Radisson. Černoch v livreji a cilindru mi tam kolo sám od sebe odvezl do šatny."
Pokud kolo necháte jen tak na ulici, zmizí, než se otočíte. Klasický lankový zámek nepomůže, protože zloději bývají vybaveni kleštěmi. Vyplatí se proto investovat do masívní "podkovy", která se už překonává špatně. Pokud máte skládačku, před uzamčením ji navíc ještě složte. Feťáci (kterých je mezi zloději velké procento) často nerozumí, že by se výsledná "halda šrotu" mohla dát složit do podoby kola. A nebo skládačku strčte do výtahu a vezměte si ji s sebou na jednání nebo do kanceláře.
"Podkova", se kterou si smažky jen tak neporadí:
6. Nepoužívejte helmu
Mimo město je helma na kole imperativem, i když ji zákon vyžaduje jen u cyklistů mladších osmnácti let. Na silnici a v terénu jezdíte rychle a helma vám proto může zachránit život. Ve městě je ale situace jiná. I tam sice můžete z kola spadnout nebo to třeba napálit do lampy, ale ve srovnání s mimoměstskou cyklistikou je to mnohem vzácnější. "Existují na to 'tvrdá data' ze statistik úrazů," vysvětluje Jakub. "Ne že by ve městech nedocházelo ke smrtelným úrazům, ale helma vám proti nim moc nepomůže. Když už vás sestřelí auto, charakter zranění je prostě jiný."
Ukazuje se, že
ve městě by helma zachránila jen asi o 2 % víc cyklistů. A navíc tu do hry zásadně vstupují nevýhody. Ve Švédsku nošení helmy ve městech před pár lety zkusili uzákonit a zase to museli zrušit. Počet městských cyklistů totiž spadnul na polovinu. Pro řadu lidí je totiž helma limitním faktorem, který je od jízdy na kole ve městě odradí. Řeknou si: "Nosit na hlavě plastový kbelík, ve kterém vypadám blbě, tlačí mě, potím se a na obchodním jednání ho nemám kam dát? To raději pojedu do práce autobusem..."
Pokud je vám i minimální riziko proti mysli, kupte si odlehčenou městskou helmu, která často mívá i originální design. Třeba mozek, který v noci světélkuje. Nebo si kupte "helmový airbag", zvaný hövding. Vypadá jako límec, takže na hlavě nemáte nic. Když ale spadnete, airbag se ve zlomku vteřiny nafoukne a ochrání vám hlavu. Tady je video:
Více: www.cykloskola.cz, www.ekolo.cz
První díl článku Prahou na kole - jak nebýt cyklofašista najdete ZDE.