6 pro a proti automatických převodovek

Manuální i automatické převodovky mají své nesmiřitelné zastánce, pojďte se mrknout na argumenty, proč je ten který typ řazení lepší, či horší.

1. Plus: kultivovanost

Doby, kdy vám automaty vyrazily plíce z těla při každém řazení, jsou dávno pryč. Moderní dvojspojkové převodovky mají v závislosti na programování v zásobě jeden a více kvaltů, které je třeba zařadit. A podle toho se také chovají. Žádné cukání, řazení si ve většině případů nevšimnete.  

2. Mínus: ovladatelnost

Když chytnete aquaplaning nebo nečekaný přetáčivý/nedotáčivý smyk, co uděláte? Vyšlápnete spojku a korigujete řízení do směru, který vás s největší pravděpodobností nezabije. Tedy takového, ve kterém se mají pneumatiky největší šanci chytnout přilnavého povrchu silnice. S automatem nemáte spojku k dispozici, takže je ve většině případů celá hmota auta ve spojení s pohonným ústrojím. Vše pak musí řešit elektronická stabilizace, která díky senzorům ABS přibrzďuje jednotlivá kola a snaží se zachovat ovladatelnost.  

3. Plus: spotřeba

Mýtus z minulostí říká, že s automatem vůz žere víc. Není to pravda. Moderní automatické převodovky mají v rukávu hromadu triků, které srazí spotřebu na absurdně nízké hodnoty. Přesně ví, kdy mají podřadit, takže drží otáčky nízko. Ty chytřejší odpojí při jízdě z kopce motor od kol, takže otáčky spadnou na volnoběh. A ty nejchytřejší umí v případě potřeby motor úplně vypnout, i když jedete na dálnici 150 v hodině, říká se tomu režim plachtění.  

4. Mínus: programování

Většina automatů vás nechá řadit pádly pod volantem nebo samotným voličem řazení. Ale existují převodovky, u kterých je programování natolik nepovedené, že vám nedovolí převzít kontrolu nad situací. Pokud chcete například podřadit, protože se otáčky už minutu zbytečně pohybují okolo dvou a půl tisíc, na vaše povely kašlou, případně je berou jen jako nezávazné doporučení. Nemluvě o tom, když elektronice hrábne a začne měnit kvalty dvakrát za sekundu.  

5. Plus: spolupráce s tempomatem

Radarové tempomaty sledují auto před vámi a umí váš vůz zpomalit nebo zrychlit podle zvoleného odstupu. Pokud vozidlo před vámi pomalu zastavuje, s automatem se vaše auto také zastaví a poté samo rozjede. U manuálních převodovek vás na nutnost řadit ručně upozorní otravné pípnutí, po kterém následuje deaktivace tempomatu. Pokud nezareagujete, motor se může po chvilce marné snahy udusit.  

6. Mínus: defekty a krizové situace

Když auto nestartuje, volič automatické převodovky je zamčený v poloze P. Což znamená, že tam nemůžete šoupnout neutrál a odtlačit ho, aby neblokovalo kolonu naštvaných řidičů. Tedy, můžete, automaty mají poblíž středového tunelu krytku s pojistkou, kde můžete páku odemknout, ale v té panice ji nikdy nenajdete. A čím řadíte vy?

Komentáře