6 pro a proti automatických převodovek

Manuální i automatické převodovky mají své nesmiřitelné zastánce, pojďte se mrknout na argumenty, proč je ten který typ řazení lepší, či horší.
Obrázek uživatele Dr. techn h.c. Franz Hackenburg
Po studiu na technické univerzitě ve Štýrském Hradci nastoupil do vývojového oddělení automobilky Porsche, nyní působí jako nezávislý konzultant pro média. Je ženatý, má dvě děti a fretku jménem Muschi.

1. Plus: kultivovanost

Doby, kdy vám automaty vyrazily plíce z těla při každém řazení, jsou dávno pryč. Moderní dvojspojkové převodovky mají v závislosti na programování v zásobě jeden a více kvaltů, které je třeba zařadit. A podle toho se také chovají. Žádné cukání, řazení si ve většině případů nevšimnete.  

2. Mínus: ovladatelnost

Když chytnete aquaplaning nebo nečekaný přetáčivý/nedotáčivý smyk, co uděláte? Vyšlápnete spojku a korigujete řízení do směru, který vás s největší pravděpodobností nezabije. Tedy takového, ve kterém se mají pneumatiky největší šanci chytnout přilnavého povrchu silnice. S automatem nemáte spojku k dispozici, takže je ve většině případů celá hmota auta ve spojení s pohonným ústrojím. Vše pak musí řešit elektronická stabilizace, která díky senzorům ABS přibrzďuje jednotlivá kola a snaží se zachovat ovladatelnost.  

3. Plus: spotřeba

Mýtus z minulostí říká, že s automatem vůz žere víc. Není to pravda. Moderní automatické převodovky mají v rukávu hromadu triků, které srazí spotřebu na absurdně nízké hodnoty. Přesně ví, kdy mají podřadit, takže drží otáčky nízko. Ty chytřejší odpojí při jízdě z kopce motor od kol, takže otáčky spadnou na volnoběh. A ty nejchytřejší umí v případě potřeby motor úplně vypnout, i když jedete na dálnici 150 v hodině, říká se tomu režim plachtění.  

4. Mínus: programování

Většina automatů vás nechá řadit pádly pod volantem nebo samotným voličem řazení. Ale existují převodovky, u kterých je programování natolik nepovedené, že vám nedovolí převzít kontrolu nad situací. Pokud chcete například podřadit, protože se otáčky už minutu zbytečně pohybují okolo dvou a půl tisíc, na vaše povely kašlou, případně je berou jen jako nezávazné doporučení. Nemluvě o tom, když elektronice hrábne a začne měnit kvalty dvakrát za sekundu.  

5. Plus: spolupráce s tempomatem

Radarové tempomaty sledují auto před vámi a umí váš vůz zpomalit nebo zrychlit podle zvoleného odstupu. Pokud vozidlo před vámi pomalu zastavuje, s automatem se vaše auto také zastaví a poté samo rozjede. U manuálních převodovek vás na nutnost řadit ručně upozorní otravné pípnutí, po kterém následuje deaktivace tempomatu. Pokud nezareagujete, motor se může po chvilce marné snahy udusit.  

6. Mínus: defekty a krizové situace

Když auto nestartuje, volič automatické převodovky je zamčený v poloze P. Což znamená, že tam nemůžete šoupnout neutrál a odtlačit ho, aby neblokovalo kolonu naštvaných řidičů. Tedy, můžete, automaty mají poblíž středového tunelu krytku s pojistkou, kde můžete páku odemknout, ale v té panice ji nikdy nenajdete. A čím řadíte vy?

Komentáře