fb pixel 6 důvodů pro vzrušující paraglide nad Krkonošemi – G.cz
Vyhledávání

6 důvodů pro vzrušující paraglide nad Krkonošemi

Padák řídí pilot - vy se jen kocháte
Zdroj: foto Ivan Brezina

Jednou z nejcennějších věcí v životě jsou silné zážitky. Pokud se vám nechce brát drogy, zkuste se „nakopnout“ během tandemového letu nad nejvyšším českým pohořím. Už jen pro tu jinou perspektivu pohledu…

Ivan Brezina
Ivan Brezina 25.6.2017, 07:26

Důvodů, proč to zkusit, je mnohem víc než těch šest zmíněných níže. Povídali jsme si o nich s pilotem křídla Václavem Hlouškem z www.fly4you.cz.

1. Závislost

Ve startujícím letadle se díváte z okénka na mizící zemi. Nádhera! Jenže přitom sedíte v nitru velkého plechového ptáka. Se startem paraglidu se to nedá srovnávat – zážitek je mnohem silnější a bezprostřednější. Běžíte z kopce, nad hlavou cítíte tah padáku, a najednou vám pod nohama začne mizet země. Ještě dva tři kroky ji cítíte špičkami nohou a pak najednou běžíte ve vzduchu…

„Tenhle pocit je tak těžce návykový, že se kvůli němu řada mých klientů rozhodne udělat si na paraglide pilotní průkaz,“ vysvětluje Vašek, který s kamarádem Mírou tyhle kurzy nabízí.

2. Kochání

Jak jinak nazvat intenzivní „užívání si“, které z letu nad krajinou máte? Ano, je v tom i adrenalin, ale ten by neměl převládnout. Na paraglidu jde spíš o nádherný pocit lehkosti a nadhledu z pomalého kroužení. Adrenalin zažijete při seskoku padákem z letadla, což je ale něco zcela jiného. Ve výšce čtyř kilometrů totiž stojíte s instruktorem ve dveřích letadla, pak vás někdo vystrčí a padáte rychlostí 180 km/h. Když se nad vámi otevře, padá, trhne to a nevíte, co se s vámi děje…

Tandemový paraglide je mnohem klidnější. Adrenalin je při něm sice taky, ale prvotní je zážitek z pomalého plachtění (oproti okolnímu vzduchu se padák pohybuje rychlostí jen kolem 35 km/h).

3. Výhled

Vaškův „domovský kopec“ je Kozákov u Turnova, ale jako pilot tandemu létá třeba i z Černé hory nad Janskými Lázněmi, Medvědína nad Špindlerovým Mlýnem nebo Lysé hory nad Rokytnicí nad Jizerou. Všechny tyhle lokality vám jako pasažérovi nabídnou zcela novou perspektivu míst, která znáte jen z pohledu pěšáka. Spatřit Krkonoše nebo Český ráj z nadhledu je prostě něco, na co se nezapomíná.

„Třeba právě Černá hora je jeden z neúžasnějších kopců v Česku,“ shrnuje Vašek. „Pokud jsou právě dobré podmínky, ve vzduchu vystoupáme vysoko nad ní. Otevře se nám Sněžka, Obří důl, Pec, Špindl… Prostě celé Krkonoše jako na dlani!“

4. Délka zážitku

Při tandemovém seskoku z letadla vás čeká asi minuta volného pádu a pak po otevření padáku asi deset minut pomalejšího klesání. Na paraglidu je ale délka letu prakticky neomezená. Pilot totiž ve vzduchu využívá teplé stoupavé proudy (tzv. termiku), které vaše křídlo vynášejí vzhůru. Běžný delší tandemový let trvá až hodinu, ale s pilotem se můžete domluvit i individuálně. Pak je to jen na vás (a samozřejmě i na vaší peněžence).

Při letu po větru se teoreticky můžete dostat třeba i několik set kilometrů od místa startu. Třeba na Černé hoře se ale běžně startuje západně od Sokolské boudy (1234 m) a přistává na louce u silnice z Černého dolu na Hoffmannovy boudy. Vzdálenost mezi oběma body je asi dva kilometry, což na parádní zážitek bohatě stačí.

5. Dostupnost

Pokud nemáte pilotní průkaz a vlastní křídlo, je pro vás nebe uzavřeno. Pilotní průkaz je ve vzduchu povinný stejně jako na silnici řidičák, což kontrolují nejen inspektoři Amatérské letecké asociace a Úřadu civilního letectví, ale i příslušníci Policie ČR.

Kompletní výbava na paraglide stojí od 35 000 Kč, nová kolem 100 000 Kč. Můžete si sice udělat kurz (třeba ve Vaškově škole www.fly4you.cz), ale to nějakou dobu trvá a něco to stojí. Mnohem jednodušší a dostupnější je spolehnout se na letecké umění a zkušenosti tandemového pilota.

6. Bezpečnost

Už klasický paraglide (kdy letí jen samotný pilot) je sám o sobě bezpečný sport. Tandemový let je ještě o mnoho bezpečnější. Provozuje se totiž na vysoce „blbuvzdorném“ typu křídel, odolném vůči případné chybě zkušeného pilota.

„Pilot ví, co dělá,“ vysvětluje Vašek. „I kdyby se ale stalo něco nepředvídaného, pilot prostě všechno pustí a padák si to ve vzduchu už vyřeší sám i bez jeho zásahů. Pokud vím, v Česku se nikdy nestalo, že by se při tandemovém letu někdo zranil – když ovšem nepočítám nějaký ten vyvrknutý kotník při přistání. Pokud se oproti předpovědi zhorší počasí tak, že by let nebyl bezpečný, klienta raději pošlu domů, než abych ho bral do rizika.“

Více: www.fly4you.cz

A TADY se podívejte na 13 nekrásnějších leteckých výhledů na Sněžku.

Podobné články

Doporučujeme

Další články