fb pixel
Vyhledávání

5x Prahou na kole: jak nebýt cyklofašista a cykloterorista

V dvoudílném článku Cyklofašisti, cyklozmrdi a cyklobuzny jsme se pustili do menšiny agresívních "pumpičkářů", kteří ohrožují chodce. Naštvali jsme pár bezohledných cyklistů, ale otevřeli diskusi s Jakubem Ditrichem, který to dělá úplně jinak.

Ivan Brezina
Ivan Brezina 14.6.2014, 13:15

Jakub se k chodcům nechová jako cykloterorista a náš článek se ho proto vůbec nedotkl. Hlavně ale není cyklista. Je vizionář. Sice vyrábí a prodává elektrokola (musíte na nich šlapat, motor na baterii jen pomáhá), ale nechápe je jako sportovní náčiní. "Elektrokolo nebo i obyčejné kolo je prostě jeden z řady městských dopravních prostředků," vysvětluje. "Ve městě nesportuju, ale dopravuju se z bodu A do bodu B. Nenosím helmu, elastické 'buznakalhoty' ani klapací cykloboty, ale běžné městské oblečení. Dojedu, kam potřebuju, slezu z kola a hned můžu začít pracovat. Třeba vést obchodní jednání." Hlavní výhodou kola ve městě je podle Jakuba rychlost. "Nedávno jsme na tohle téma dělali test na asi desetikilometrové trase z Krče na Letnou," vypráví. "Vyhrál skútr (21:59), druhé bylo elektrokolo (23:32), následovalo klasické kolo (25:54), auto (29:28), MDH (31:57) a nakonec běh (39:12)." Což je zajímavé a zjištění, které má smysl zdůraznit: na obou typech kol se ve městě budete pohybovat rychleji a efektivněji než autem nebo MHD. Praha se podle Jakuba třeba od holandských měst liší v tom, že v ní není hustá síť oddělených cyklostezek, po kterých by se dalo jezdit pomalým "výletním" tempem. Pražské cyklisty situace nutí jezdit svižně po silnicích mezi auty. Právě proto taky Jakub nevyužívá průjezd po pěší zóně po náplavce mezi Mánesem a Železničním mostem, kvůli kterému se na G.cz rozjela tak ostrá polemika. "Po náplavce nevede cyklostezka, takže bych tam musel respektovat chodce," vysvětluje. "Čistě z hlediska rychlosti je proto lepší jet tam na kole po silnici."  

1. Dynamika jízdy

  Po městě byste měli jezdit rychle a efektivně, tedy bez zastavení. Začátečníci ale z kola neustále sesedají, což je první věc, kterou se je Jakub snaží odnaučit. Jakmile totiž z kola slezete, stáváte se chodcem, který jen vede kolo. Dynamika cyklopohybu je pryč. Rychlost je proto třeba regulovat podle okolních podmínek. "Když vidím červenou, pomalu dojíždím, abych na oranžovou hned vyrazil," říká Jakub. "Každé sesednutí z kola by mě totiž stálo zbytečně stálo čas. A navíc je nebezpečné zastavit uprostřed silnice."  

2. Strach

Barack Lady2 Každý městský cyklista se na začátku bojí a snaží se uhýbat všemu, co je větší než on. Autům, tramvajím, autibusům... Uhýbání je ale nebezpečné. Rozptyluje vás a navíc přitom můžete zapadnout do tramvajové koleje a vymlátit se. Pokud máte ekolo, nemusíte se bát, že byste někoho zdržovali. I do kopce na něm bez námahy můžete jet rychlostí až 27 km/h. Na běžném kole ale musíte "dupat".  

3. Zdravá asertivita

IMG_8599 Na silnici jste rovnoprávným účastníkem provozu a nikdo vám nesmí bránit v jízdě. Chovejte se proto sebevědomě. "Klasickým příkladem je zabrání pruhu," vysvětluje Jakub. "Zásadně jedu uprostřed něj (samozřejmě dostatečně rychle!) a neuhýbám ke straně. Je to i bezpečnější, protože u kraje by mně auto mohlo 'líznout' z boku. Takhle buď pojede za mnou, nebo mně podle možnosti předjede. Někteří řidiči mě sice záměrně 'vybržďují', ale neřeším to a nehoním se s nimi. Chtít na kole soupeřit s masou plechu je blbost."  

4. Orientace

20140405_3214 Jak se v Praze na kole neztratit? Na www.cykloskola.cz se můžete naučit a nacvičit přesně tu trasu, kterou potřebujete, a to na elektrokole i na klasickém biku. "Když chceme lidem ukázat, že je to v Praze bezpečné, musíme jet s nimi," vysvětluje Jakub. "Stačí jen zavolat a domluvit si projížďku, respektive krátký kurz městské cyklistiky. Zájemcům to zprostředkuji buď zdarma nebo za 150 Kč za hodinu, přičemž většina tras se dá projet za dvě hodiny. Není to pro mě nic výdělečného, ty tři stovky dáte rovnou instruktorovi." Dejme tomu, že bydlíte v Dejvicích a potřebujete se na kole dostávat do práce na Flóru. Instruktor vám nejdřív na webové mapě ukáže nejlepší cyklotrasu a pak ji s vámi pomalu projede. Předvede vám všechna bezpečnostní rizika, zkratky, nábližky a časové vychytávky. Napadlo by vás třeba projet tunelem pro pěší pod Vítkovem? Znali jste uzoučké zkratky mezi domy a finty na hraně dopravních předpisů, které vám ale na kole výrazně usnadní život? Projetou trasu nezapomenete. Díky GPS vám ji totiž instruktor pošle jako gpx soubor, a navíc si ji i můžete i nafilmovat s pomocí GoPro.  

5. Nácvik chování ve městě

IMG_8395 Obrubníky, tramvajové koleje, ulice dlážděné kočičími hlavami, kaluže, to všechno jsou pro pražského cyklistu potenciálně obtížná a průšvihová místa. Instruktor vás je naučí zdolávat. Ukáže vám, v jakém úhlu přejíždět koleje, abyste na nich "nehodili tlamu". Naučí vás naskakovat a seskakovat z obrubníku chodníků. Vysvětlí vám, jak neohrozit chodce a vyhnout se zbytečným konfliktům s nimi. Příště: proč ve městě nepotřebujete helmu a jak to udělat, aby vám neukradli kolo? Předchozí články o cyklozmrdech najdete zde a zde.  
TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články