fb pixel 5 tipů, jak jezdit s lehkou nohou na plynu – G.cz
Vyhledávání

5 tipů, jak jezdit s lehkou nohou na plynu

Je tu doba prázdnin, dovolených a dálkových cest, na kterých se dá ušetřit spousta paliva, pokud nebudete pravou nohu používat jako kladivo. A poradí vám rakouský specialista na hypermiling Gerhard Plattner.

Václav Rybář
Václav Rybář 14.8.2017, 07:00

Rakouský motoristický novinář Gerhard Plattner je již desítky let uznávaným specialistou na dálkové automobilové jízdy s co nejnižší spotřebou, které velmi často absolvuje s vozy koncernu Volkswagen. Na první hospodárnou jízdu se vydal již v době ropné krize s osmiválcovým Porsche 928 a jejím cílem nebylo vytvořit rekord, ale ukázat, že i s takovým vozem lze jezdit relativně hospodárně.

Za své výkony byl specialista na jízdu s lehkou nohou několikrát zapsán do Guinessovy knihy rekordů, která navíc Plattnera prohlásila za „nejvšestrannějšího řidiče světa“. Plattner má na svém kontě desítky rekordů v hospodárné jízdě automobilem i celou řadu pozoruhodných rychlostních výkonů. Mezi jeho rekordy patří například 1000 km Německem s průměrnou spotřebou 2,12 l/100 km, non-stop cesta patnácti zeměmi Evropy za 100 eur na palivo, nejrychlejší objetí světa automobilem (za 28 dnů) i nejhospodárnější jízda kolem světa (3,78 l/100 km) nebo rekordní jízdy na závodním okruhu.

Také se mu povedlo s Volkswagenem Transporterem ujet tisíc kilometrů z Prahy do Hannoveru a zpět s průměrnou spotřebou 4,91 litru na sto, což je 20 % pod tabulkovou spotřebou dvoulitrového dieselu s výkonem 150 koní. V nádrži po dojetí zbylo palivo na dalších 510 km jízdy, ale Gerhard už toho měl plné zuby.

Je to hodně slušný výkon na krabicovitou dodávku, ale úsporně se dá jezdit nejen s dieselem. Ať už máte jakékoliv auto, můžete s pomocí několika fíglů, které vám Gerhard poradí, docílit i výrazně nižší spotřeby. A pokud jedete stovky kilometrů daleko po dálnici, což je nejpředvídatelnější z terénů, lze tak ušetřit stovky korun. Samozřejmě můžete tuhle práci nechat na tempomatu, moderní technologie už jsou dostatečně inteligentní a opravdu palivo šetří. Nejsou však zatím soupeřem pro fanoušky hypermilingu, kteří umí jít štěstíčku a úsporám naproti.

1. Zkontrolujte tlak v pneumatikách

Ať už pojedete jakýmkoliv stylem - rychlým tempem, abyste byli na dovolené co nejrychleji, nebo rozvážně s důrazem na nižší spotřebu, vyplatí se před jízdou zkontrolovat tlak v pneumatikách. Kromě bezpečnostního rozměru to má i velký vliv na spotřebu. Podhuštěné gumy vás budou stát i několik deci na každých sto kilometrů.

2. Jezděte bez brzd

Nikoliv doslova, ale občas se prostě snažte dojíždět okolní vozy a předvídat tak, abyste nemuseli brzdit. Prostě si občas představte, že tam ten pedál vůbec není a snažte se podle toho chovat - držet si odstupy, abyste dojížděli jen sundáním nohy z plynu a tzv. plachtili. Jakmile nešlapete na žádný pedál, odpojí moderní vozy přívod paliva a jedete opravdu za nulu. Žádné vyřazování na neutrál, které ve skutečnosti benzín žere, protože něco musí držet motor v otáčkách, aby nevysadil. Dokonce i některé automaty dnes tzv. plachtění podporují.

3. Využívejte setrvačnost

Tohle platí především pro kopce - pokud jedete z kopečka, který se dole láme do dalšího stoupáku, snažte se jemně přidávat (v rámci limitů a možností, samozřejmě), aby vám gravitace udělila dostatečnou rychlost. Do protějšího kopce pak jednoduše sundejte nohu z plynu, resp. se ho snažte modulovat jak nejjemněji to půjde, abyste zbytečně neztráceli rychlost. Brzdit z kopce a pak do toho protějšího drtit plynový pedál nadoraz, je ta nejhorší možná taktika, protože zapřažený motor najednou hltá benzín jako protržený. Stejná taktika ovšem platí i pro rovinky. Pokud vás někdo zpomalí, snažte se co nejrychleji dostat na původní rychlost, abyste se zase mohli přepnout do udržovacího módu, kdy používáte plyn jen velmi jemně, v případě mírných stoupání.

4. Schovávejte se za větší

Taktika ze školní družiny se vám může hodit i na silnici. Značnou část síly totiž váš motor na dálnici spotřebuje na to, aby se popral s aerodynamickým odporem. Pokud ovšem před vámi jede např. dodávka či kamion, rozráží vzduch za vás a vy jedete v tzv. vzduchovém pytli, v závětří, kde se auto musí mnohem méně namáhat, aby rychlost udrželo. Jistě, kamion jede pravděpodobně pomaleji, než byste mohli jet vy, takže si to chce vybrat něco, co zvládne držet dálniční limit, ale je o trochu větší než vy. A mimochodem, až se pak takové auto budete snažit předjet, nechte si dostatečný odstup, akcelerujte za ním a začněte předjížděcí manévr ve chvíli, kdy jedete výrazněji rychleji. Manévr tak zabere méně času, což vám ušetří další palivo a pravděpodobně i nervy.

5. Klimatizaci používejte střídavě

Hardcore fandové hypermilingu si klimatizaci nebo topení vůbec nezapnou, protože se tím automaticky připraví o dvě, tři desetinky na sto kilometrů. Takhle přísní ale být nemusíte. Stačí pamatovat na to, že klimatizaci lze čas od času vypnout a zapnout ji znovu, až v autě začne být nesnesitelně. Tahle taktika je hodně subjektivní, ale v zásadě tak můžete z hodinového provozu klimatizace ušetřit třeba dvacet minut, což znamená desetinku ve váš prospěch.

A TADY máte 14 snadných způsobů, jak vytočit českého řidiče.

Podobné články

Doporučujeme

Další články