5 nezodpovězených otázek a záhad okolo zmizelého malajsijského letadla

Už čtyři dny je pohřešováno letadlo, které záhadně zmizelo během letu z Kuala Lumpuru do Pekingu. Po něm a po 239 cestujících na palubě se slehla zem nebo se zavřelo moře. Co všechno je dosud nejasné?

1. Kde je letadlo?

Letadlo vzlétlo v sobotu v brzkých ranních hodinách z Kuala Lumpuru směrem do Pekingu. Asi hodinu po startu s letadlem řídící věž ztratila kontakt, přičemž letadlo bylo naposledy zachyceno na radaru malajsijskou armádou v Malacké úžině. Letadlo s 239 lidmi na palubě je od svého ztroskotání nezvěstné. Už čtyři dny po něm pátrají lodě a letadla z celkem deseti zemí. Prohledávají moře okolo Malajsie a Vietnamu a už se objevilo pár podezřelých nálezů - u jižního pobřeží Vietnamu posádka letounu vietnamského námořnictva zahlédla olejové skvrny už v sobotu v průběhu dne.  V neděli v podvečer zase zahlédli předmět připomínající dveře letadla. Pátrá se ve žlutých oblastech oblastech vyznačených na obrázku. search-area-for-flight-mh370 cbc.com  

2. Proč piloti nevolali o pomoc?

Piloti nevyslali před ztrátou signálu žádnou zprávu o tom, že by se na palubě letadla dělo něco nečekaného. Podle kapitána Chesley Sullenbergera, pilota letadla, které nouzově přistálo na hladinu řeky Hudson v New Yorku, to může být prostě proto, že piloti byli během řešení krizové situace příliš zaneprázdněni, než aby komunikovali s věží. Je tedy pravděpodobné, že se "něco" s letadlem stalo velice náhle. Co se týče Boeingu 777, ten patří k nejbezpečnějším dopravním letadlům. Komunikační přístroje mu ani v nouzových situacích nikdy neselhávají. Experti ale připouští, že i taková situace mohla nastat.  

3. Proč se letadlo otočilo?

Data z radarů naznačují, že letadlo se těsně před svým zmizením otočilo a letělo zpět směrem ke Kuala Lumpuru. Někteří experti však tvrdí, že to může být zavádějící, protože například i při havárii Air France 447 v roce 2009 letadlo změnilo směr o 180 stupňů a byl to jen nečekaný vedlejší efekt havárie. Je však možné, že letadlo směr opravdu změnilo a to by nasvědčovalo teoriím o únosu nebo dokonce teroristickém útoku. O tom ještě později v bodě 5.  

4. Jak to, že mobily pasažérů zvoní a co falešné pasy?

Na palubě letadla bylo celkem 239 pasažérů, z toho 154 z Číny, 38 z Malajsie, zbytek z Indie, Austrálie, Kanady, Francie, USA, Ukrajiny, Ruska a Nizozemska. Během vyšetřování se ukázalo, že dva z pasažérů se identifikovali kradenými pasy, které zmizely během minulých dvou let v Asii. Vydávali se za italského a rakouského občana. Samozřejmě se ihned vyrojily spekulace o možné souvislosti ukradených pasů a íránské národnosti cestujících s teroristickým útokem, ale vyšetřovatelé říkají, že oba muži se jen chystali emigrovat do Evropy. Jeden prý do Amsterodamu a druhý do Frankfurtu, kde na něj čekala matka. HT_passport_malaysia_passengers2a_ml_140311_16x9_992 Dva Íránci, kteří cestovali s falešnými pasy Další záhadou ohledně cestujících je fakt, že ještě včera některým z nich vyzváněly telefony, když se jim zoufalí příbuzní snažili dovolat. Experti však tvrdí, že fungující telefon je falešná naděje. Při vysokém kmitočtu mobilních sítí se telefon ze signálu brzy ztratí, pokud je pod vodou. Což se také pravděpodobně během posledních 24 hodin stalo.  

5. Mohou za to teroristé?

Interpol samozřejmě nemůže stoprocentně takovou možnost vyloučit, dokud nebude jasná přesná příčina zmizení letadla. Faktem je, že šéf malajsijského civilního letectví nazval událost "nečekanou leteckou záhadou" a policejní mluvčí přiznal, že na letišti v Kuala Lumpuru v minulosti už třikrát odhalili cestující s falešnými doklady a výbušninami. Americké letectvo nicméně říká, že jejich satelity nezaznamenaly žádný výbuch ve vzduchu v dané oblasti. Taiwanské tajné služby zase zveřejnily informaci, že měly zprávy o možnosti teroristického útoku na letišti v Pekingu čtyři dny před katastrofou. Co se týče dvou Íránců s falešnými pasy, jejich napojení na teroristické organizace prý neexistuje a šlo zřejmě o klasickou ilegální emigraci.  

Co bude dál?

Příbuzní pravděpodobných obětí letecké havárie musí doufat, že vyšetřování havárie Boeingu 777 neboli letu MH370 nebude trvat tak dlouho, jako vyšetřování nehody Airbusu 330 společnosti Air France. Ocas letadla se tehdy našel až pět dní po havárii a trosky letadla až za další dva roky. Další rok trvalo určit příčinu neštěstí. Toto letadlo ale bylo pohřbeno hluboko v Atlantickém oceánu, vody mezi Vietnamem a Malajsií tak hluboké a nepřehledné nejsou. Navíc je moře mezi nimi jednou z nejfrekventovanějších rybářských oblastí, je tedy záhadou, že o letadle nikdo nic neví.

Komentáře