5 aut od Subaru, které Japoncům fakt závidíme

Automobilové trhy si budou vždycky závidět. Amerika by chtěla naše hothatche, my zase její svalnaté káry s osmiválci a Asii ostatní závidí designové kejkle a miniautíčka. My bychom si třeba z Japonska okamžitě přivezli tyhle káry od Subaru.

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.

1. Subaru SVX

Dodnes asi nejkurióznější model značky představilo Subaru na autosalonu v Tokiu v roce 1989. Díky designu od Giugiara si zachoval vzhled konceptu i v sériové verzi. SVX (Subaru Vehicle X) navazovalo na povedené kupátko Subaru XT a mělo vynikající aerodynamiku. V prodeji se objevilo s pohonem předních a samozřejmě i všech kol, ale hlavně s velkým šestiválcem o objemu 3,3 litru. Na dnešní poměry umí jen průměrných 230 koní, ale tehdy šlo o solidní hodnotu. Není divu, že Subaru s tímhle dvoudveřovým GT chtělo dobýt svět. Nakonec se SVX exportovalo hlavně do USA a v Evropě skončilo asi 2500 aut. Několik stovek jich je v Německu, takže na ně občas narazíte v inzerci. Pro automobilku bylo SVX ztrátové, ovšem když ho dnes potkáte na silnici, musíte se ohlédnout. I po letech vypadá jako ze sci-fi filmu.

2. Subaru Baja

Posedlost Američanů pick-upy nezná mezí. A co na tom, že Subaru žádný podobný model nemělo v nabídce, americká větev automobilky si ho prostě vymyslela a vydupala. Subaru Baja (podle mexického pobřeží, kde se jezdí legendární závod Baja 1000) vychází z tehdejšího Subaru Outback a také konceptu Subaru ST-X. Výsledkem je stylový kompaktní vůz v dvoubarevném laku, který se prodával výhradně v USA, Kanadě a jižní Americe. Subaru nakonec na americké půdě prodalo méně vozů než chtělo, protože domácí řidiči byli příliš velcí patrioti. Sázka na praktický a obratný vůz tedy nevyšla, ale i po letech zůstává Baja zajímavou volbou – přeplňovaný dvouapůllitr uměl 210 koní a světlá výška taky nebyla z nejhorších. Představte si něco podobného v STi. Škoda, že to nevyšlo.

3. Subaru WRX

Že WRX v Evropě máme? Jistě, jenomže pouze v té nejvyšší motorizaci STi, což je samozřejmě slavná ostrá Impreza, kterou fandové rallysportu – a nejen oni – tak moc milují. STíčko (podle Subaru Tecnica International) je páteří celé značky a známým pojmem. Daleko méně fandů ale ví, že hlavně v USA si zákazníci kromě ostrého STi rádi kupují také základní sportovní Imprezu, která se v nové generaci označuje už jen jako WRX. Místo dvouapůllitru má pouhý dvoulitr, což je však pořád skoro 270 koní, včetně agresivního stylingu a osvědčeného pohonu všech kol. Jiným slovy si můžete za méně peněz pořídit skoro stejně zábavy. WRX je na americkém trhu velkým konkurentem v cenové kategorii do třiceti tisíc dolarů, a jakmile vyjede v nové generaci i s hatchbackem, jistě bude drtit podobné vozy ve stejné cenové kategorii. Líbilo by se nám i v Evropě, ale máme skvělé WRX STi, takže to nějak sneseme.

4. Subaru Exiga

Připadá vám Forester příliš malý pro vaše potřeby? Máte rádi Subaru, ale potřebujete pohodlně usadit šest nebo sedm lidí? Evropský trh je minivanů, MPV a dalších ‚auto-busů‘ plný, takže není divu, že si Subaru svůj dostavník pro sedm lidí schovává pro domácí publikum, zatímco ve zbytku světa ještě donedávna prodávalo spřátelený model Tribeca. Jméno Exiga vzniklo spojení Exciting (vzrušující) a Active (aktivní), což je přesně to, co člověk od Subaru očekává. V nabídce je s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem ze staršího WRX a v Austrálii je k mání dokonce i s atmosférickým dvouapůllitrem. Momentálně je to jediný sedmimístný model, ačkoliv Subaru plánuje postavit nástupce Tribecy.

5. Subaru Sambar

Vzpomínáte na Subaru Libero? Maličká dodávčička s přepínatelným pohonem zadních nebo všech kol, vycházející právě z modelu Sambar. Ten se vyrábí dodnes a aktuální model je vlastně ‚trojčetem‘, protože jde vlastně o společné dílo Subaru, Toyoty a Daihatsu. Motor je vepředu, doslova mezi předními sedačkami, a ačkoli kompaktní a krabicový vůz vypadá, jako kdyby ho někdo zdrcnul z klasických evropských proporcí, parkování s tímhle autem musí být nádhera. Jaká škoda, že něco podobného není v Evropě, protože na roadtripy ve dvou by to byla zajímavá volba.

+ Subaru, které Japonci neměli dostat

Extrémně stylový pick-up Subaru BRAT se od roku 1978 vyráběl v Japonsku, ale byl určen na export hlavně do USA. Pod kapotou byla přeplňovaná osmnáctistovka a samozřejmostí byl pohon všech kol. Zajímavostí jsou plastové sedačky na korbě, instalované proti směru jízdy. Byla to snaha vyhnout se vyššímu daňovému zatížení, kterým tehdy USA proti importovaným pick-upům bojovalo. Díky oněm „sedačkám“ byl BRAT klasifikován jako osobní vůz a mohl se prodávat za nižší cenu. Jednoho si pořídil i Ronald Reagan. Japonci si k němu nakonec také našli cestu, když ho začali dovážet zpátky z USA nebo se bralo rovnou z továrny a přeprodávalo na šedém trhu. Ve výrobě tenhle vůz zůstal až do roku 1994.

A tady se ještě podívejte na 7 důvodů, proč chtít Subaru Forester v benzínu.


Komentáře