fb pixel 14 nejzajímavějších údajů o závodním okruhu Red Bull Ring – G.cz
Vyhledávání

14 nejzajímavějších údajů o závodním okruhu Red Bull Ring

Míval různá jména, je kratší než dříve a pravých zatáček je tu víc než levých. Až si přečtete další fakta o tomhle okruhu nedaleko Spielbergu v rakouském Štýrsku, budete s jistotou vědět, že...

Adam Brandejs
Adam Brandejs 9.7.2014, 19:00

    1. Dříve se jmenoval A1 Ring (v letech 1996 – 2004) a ještě před tím Österreichring (1969 – 1995). A1 je jméno tehdejšího sponzora, kterým býval největší rakouský mobilní operátor. 1973 Österreichring, 1973      (Foto: Redbull)   2. Formule sem přicházely a zase odcházely. Nejdéle zde vydržely osmnáct sezon v letech 1970 až 1987. Po úpravách navržených slavným okruhovým architektem Hermannem Tilkem se sem vrátily v roce 1997 a vydržely tady až do roku 2003. Pak došlo na další velké přestavby. V červenci roku 2013 se rozhodlo, že Red Bull Ring bude opět zařazen do kalendáře Formule 1 pro rok 2014. Závod se uskutečnil po desetileté přestávce 22. června 2014 a vyhrál jej Nico Rosberg na Mercedesu. rosberg2014 GP 2014 a vítězný Nico Rosberg      (Foto: Redbull)   3. Na Red Bull Ringu stále drží rekord Michael Schumacher, který tady v roce 2003 ve svém ferrari prosvištěl okruh za 1:08.337 min. průměrnou rychlostí 227,894 km/h. schumacher_record2003 Schumi těsně po překonání rekordu trati v roce 2003      (Foto: Sutton Images)   4. Na první Velké ceně Rakouska na místě dnešního Red Bull Ringu zvítězil v roce 1970 legendární Jacky Ickx. 5. Nedaleko odtud se v roce 1964 konala vůbec první Velká cena Rakouska. Okruh tehdy ještě neexistoval, ale pro závody se upravilo místní letiště Fliegerhorst Hinterstoisser. Zvítězil zde Ital Lorenzo Bandini na Ferrari, který pak o tři roky později zahynul v Monte Carlu. Lorenzo_Bandini1964 Lorenzo Bandini, 1964      (Foto: Redbull)   6. Proběhla zde jedna z nejkontroverznějších velkých cen celé historie F1. V roce 2002 vedl Rubens Barichello před svým týmovým kolegou Michaelem Schumacherem. Před koncem závodu rozhodl manažer týmu Ferrari Jean Todt, že má Brazilec pustit Schumachera do vedení a umožnit mu vyhrát. Nedávalo to smysl, protože Schumacher měl tehdy v soutěži velký náskok před celkově druhým Pablo Montoyou. Barichello se nakonec podřídil, přibrzdil a Schumi ho v cílové rovince předjel. Při vyhlášení pak ovšem odmítl vystoupit na stupně vítězů a převzít pohár, který předal svému týmovému parťákovi. Až o několik let později Barichello prozradil, že nešlo pouze o jeden telefonát, ale o osm kol drsného přesvědčování. Na konci prý dostal takovou výhružku, která ho přinutila přehodnotit celý jeho život. O co šlo, se ale asi nikdy nedozvíme. schumi_barri2 Schumi a Barri v cílové rovince osudného závodu...      (Foto: Redbull) schumi_barri ... a později na ‚bedně‘      (Foto: Redbull)   7. Současný Red Bull Ring je při své délce 4,318 kilometru skoro o 1,7 kilometru kratší než ten původní – ten byl přestavěn, protože byl shledán příliš nebezpečný. Nejvíc obávaná byla pravostranná vracečka Bosch, kam se formule řítily rychlostí kolem 320 km/h a musely radikálně brzdit. I když pro diváky to byla velká podívaná. Okruh býval dramatický, výškový rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem byl 65 metrů a v zatáčkách se nikdy neřadil vyšší stupeň než trojka v pětistupňové převodovce (resp. čtyřka v šestistupňové.) 8. O koupi okruhu se jednu dobu zajímal rakouský závodník Alexander Wurz, ale zůstalo jen u nápadu. 9. Po roce 2003 došlo k prvním krokům přestavby – zdemolovány byly velké části okruhu včetně tribun a pitstopů, jenže krátce nato se práce zastavily a okruh zpustl. Až poté, co objekt zakoupil spolumajitel firmy Red Bull, Dietrich Mateschitz, bylo rozhodnuto o nových investicích, které nakonec přesáhly 70 milionů eur. Nový Red Bull Ring byl představen na dni otevřených dveří 15. května 2011. Přesně o tři týdny později se zde jely první závody DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). trucky DTM 2011      (Foto: Redbull)   10. Red Bull Ring má šest pravých, ale pouze tři levé zatáčky. Mix dlouhých a rovných pasáží se středně rychlými sekcemi vyžadují kompromisní nastavení vozů. Krátké, ostré zatáčky na začátku okruhu často dokáží piloty potrápit. Okruh vybízí k přesnému závodění na těsno, s nejlepší možností předjíždění v druhé zatáčce. 11. Nejlepším místo na předjíždění je hned krátce po startu, kdy se po rovném výjezdu zatáčí do vlásenky a auta musí zpomalit z 320 km/h na 70 km/h. 12. V těsné blízkosti okruhu jsou tři vrchy, které slouží jako přírodní tribuny. To divákům usnadňuje výhled na trať, podobně jako je tomu například na tzv. Stadionu na Masarykově okruhu v Brně. red_bull_ring-2 (Foto: Redbull)   13. Red Bull Ring ale není jen o závodech F1. Vedle soutěží kamionů nebo DTM si tady můžete např. objednat vlastní celodenní kurz od dvojnásobného mistra světa v Super Moto, Bernda Hiemera. S vlastní motorkou vás to vyjde na 279 eur. 14. Jediným Rakušanem, který dokázal zvítězit na svém domácím okruhu, byl Niki Lauda. V roce 1984 si dojel pro první místo v monopostu McLaren-TAG Porsche. 15. Nejúspěšnějším pilotem na této trati byl Alain Prost. Čtyřnásobný světový šampion vyhrál Velkou cenu Rakouska celkem třikrát. Poprvé v Renaultu v roce 1983, a pak dvakrát v McLarenu v letech 1985 a 1986.   Chcete vyhrát jízdu ve formuli Renault 2.0 na Red Bull Ringu u Spielbergu v Rakousku nebo spoustu dalších cen? Zaregistrujte se do online závodu na www.redbull.cz/zavod. A když si koupíte tři plechovky Red Bullu v Tesco a zadáte číslo účtenky, můžete vyhrát i zájezd do Milton Keynes, sídla Infiniti Red Bull Racing Teamu.   A jestli vás zajímá, jak se vyvíjejí vozy pro tyhle okruhy, kolik na tom pracuje lidí a jaké peníze se v tom točí, podívejte se SEM.    

TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články