fb pixel
Vyhledávání

10 věcí, které musíte vědět o Super Bowlu

Největší sportovní svátek USA a jedna z nejsledovanějších televizních akcí roku už tuhle neděli!

Václav Rybář
Václav Rybář 31.1.2015, 14:30

1. Jméno

jmeno Super Bowl se hraje od šedesátých let a vůbec poprvé se hrál jako střetnutí zástupců dvou velkých lig amerického fotbalu (těsně před tím, než se spojily do jediné - NFL). Etymologie názvu je poměrně jednoduchá, vás asi zajímá především ono bowl - česky miska - které je odvozeno od tvaru hřiště. Mnohé státy mají své vlastní bowly, většinou finále vysokoškolské ligy - Rose Bowl, Orange Bowl, Sugar Bowl. Super Bowl jim ale vládne všem. Největší ironií jest, že má samotná NFL na název trademark a dost brutálně ho uplatňuje (stejně jako trademark na termín Super Neděle), takže skoro všechny supermarkety, které lákají ve slevách na Super Bowlu používají např. termín Big Game - Velká hra. A že se láká opravdu hodně - dva týdny před Super Bowlem vás všichni lákají, ať si koupíte novou televizi, coca-colu ve slevě nebo celoroční balení Doritos.  

2. Trofej

trophy Vince Lombardi Trophy se původně nijak nejmenovala a tu úplně první vyrobili u Tiffanyho. Ano, toho Tiffanyho ze Snídaně u Tiffanyho. Jméno trofej dostala až po smrti slavného kouče Vince Lombardiho, pod jehož vedením vyhráli Green Bay Packer první dva Super Bowly. Trofej mimochodem není putovní, každý šampion má tu svou doživotně.  

3. Prsteny

rings Každý z hráčů vítězného týmu mimochodem dostane prsten, aby měl osobní vzpomínku na svůj úspěch. Design prstenů se rok od roku mění, ale jsou to pokaždé moc hezké kousky, kterými můžete někomu udělat pěkný otisk na čelo, když ho s rozeběhem praštíte.  

4. Nejúspěšnější týmy

dallas Pittsburgh Steelers mají šest trofejí, San Francisco 49ers a Dallas Cowboys po pěti. Dallaští kovbojové jsou jedním z týmů, které jsou známé i za hranicemi. V devadesátých letech měli slušnou lajnu (tři mistráky ve čtyřech letech), kterou o dekádu později napodobili New England Patriots. Ti mimochodem hrají i letošní finále - proti Seattle Seahawks (vyhráli loni, když drtivě pokořili Denver Broncos).  

5. Kde se hraje

glendale Nikdy se nehraje na hřišti libovolného ze dvou týmů. Hřiště se vybírá podle předložených nabídek dlouho dopředu a vzhledem k obrovské návštěvnosti je to samozřejmě spása pro celé město. Už dneska se třeba ví, kde se bude hrát v roce 2018. Hřiště musí vyhovovat kapacitou a splňovat mnohé další faktory. Letos se týmy střetnou na hřišti University of Phoenix v Glendale, ve státu Arizona. Hraje se tu už podruhé.  

6. Kdo to vysílá

nbc První šest zápasů se vysílalo hned na dvou kanálech zároveň - CBS a NBC, přičemž každá televize si zařídila vlastní komentář. Popularita zápasu ovšem začala rychle stoupat, a proto se zavedla exkluzivita, která ale férově putuje od stanice ke stanici. Takže si Super Bowl přehazují ABC, NBC, CBS a Fox. ABC před necelými deseti lety z tohoto kolečka vypadla, takže zbývají tři stanice, které mají rotaci domluvenou až do roku 2020. Letos uvidíte Super Bowl na NBC, za rok na CBS a za dva na Fox.  

7. Sledovanost

¨sledovanost Přímý přenos Super Bowlu je jedním z nejsledovanějších televizních pořadů roku. Ve sledovanosti ho kdysi dávno překonalo jen finále seriálového MASH, ale i tak se na Super Bowl v každý daný moment kouká 40 % amerických domácností, což je bezkonkurenční share, odpovídající zhruba sto milionům zapnutých přijímačů. 99 % procent diváků pochází ze Severní Ameriky, takže Super Bowl v oblasti sportovních svátků trumfne finále Ligy mistrů nebo El Clásico, které mají přeci jenom globálnější publikum. Přesto jde o obrovská čísla, kterým se nic jiného v dnešních amerických televizích nevyrovná.  

8. Poločas

sprs Na poločas Super Bowlu si určitě pamatujete, protože to byl ten moment, kdy Justin Timberlake utrhl kus oblečení Janet Jackson a bylo z toho nejslavnější odhalené ňadro v televizní historii. Poločas je vyhrazen právě hudebnímu vystoupení největších popových hvězd, přičemž některá z nich často zpívá i hymnu před zahájením zápasu.  

9. Reklamy

reklamy Obrovská sledovanost samozřejmě láká největší byznysová esa. Třicetivteřinový spot během Super Bowlu stojí 4,5 milionu dolarů. A přesto se letos jako obvykle vyprodaly všechny pozice. Všechny firmy natáčejí pro Super Bowl speciální, velmi drahý a načančaný spot, často s účastí celebrit nebo nějakým tím překvapením. Výsadní postavení mají automobilky, hollywoodská studia, producenti alkoholu (především tedy piva) a snacků. Najdete tu ale kohokoliv, kdo si to může dovolit. Někteří si dokonce zaplatí i minutu (což je při přepočítání na naší měnu cca 225 milionů korun)  

10. Pravidla

prav A teď bych vám měl asi vysvětlit, jak se to hraje... Ale ne, nenamáhejte se. Podle průzkumů se na Super Bowl, často v rámci nějaké té velké domácí párty se spoustou jídla a chlastu, kouká celých 51 % diváků právě kvůli těm reklamám. Při reklamních blocích dokonce sledovanost mírně stoupá. Těm klukům, co se honí sem a tam za šišatým míčem, proto vůbec nemusíte věnovat pozornost.   A TADY máte 8 nejhorších reklam z minulého Super Bowlu.
TÉMATA

Podobné články

Doporučujeme

Další články