10 nudných věcí, které je potřeba udělat během filmové klapky

Máte pocit, že se na place jen tak zařve akce a už se natáčí? Vy bláhoví...

Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.

I ve filmech, které vás dneska vezmou do zákulisí velkého natáčení, se většinou jenom objeví uhrovitý výrostek, zařve "akce" a klapne klapkou. Je to jen zjednodušení pro diváky, protože v reálu je začátek a konec každého záběru malým rituálem se spoustou náležitostí a přesně rozdělenými rolemi.

1. Buzerace lidí, co mají zpoždění

set1 Většinu věcí ohledně organizace záběru má na starosti první asistent režiséra. Ten také do megafonu hlásí buzerační info ve stylu "čeká se na zvukaře", "čeká se na kameru č. 2" apod. Většinou se ale čeká na herce, což nahlas řekne jen málokdo. Pro svoje vlastní dobro.

2. Poslední úpravy

Jakmile jsou všichni na místě, vyhlásí se "last checks" - poslední možnost úprav např. pro maskérky. Skriptka v tu chvíli musí zkontrolovat, jestli je všechno v záběru tak jako v tom předchozím (každý má ve skleničce stejně pití, věci jsou na správných místech, herci stojí na svých značkách atd.). Nepovede se to téměř nikdy, a proto ve filmech můžeme odhalovat nejrůznější chybičky.

3. Ticho na place

pssst Jednoznačný důkaz toho, že se už opravdu bude točit. Všichni musí zmlknout a okolí placu je zajištěno tak, aby na něj náhodou někdo omylem nevběhl.

4. Zvuk, kamera

Záznam zvuku i obrazu musí jet chvíli před a chvíli po samotném záběru, aby byla jistota, že se všechno stihlo zaznamenat (to je věc, kterou byste se měli naučit i vy - amatérští filmaři často kameru vypínají příliš brzy). Zvuk se v analogových dobách spouštěl jako první, protože jeho záznamový materiál byl levnější. Platí to i dneska, protože zvuk zabere na digitálu méně terabajtů. Kameraman i zvukař musí gestem potvrdit, že záznam běží.

5. Klapka

clapper Teď teprve přichází klapka, dneska už většinou elektronická. Na klapce jsou zapsány všechny náležitosti. Den, číslo záběru, režisér, kameraman a další upřesňující info. Proč se vlastně klape? Je to kvůli synchronizaci obrazu a zvuku. Ve chvíli, kdy se ozve klapka, je zároveň v obrazu vidět, jak se obě části klapky dotkly. Právě pomocí toho lze snadno synchronizovat obraz se zvukem. Pro střihače má pak samozřejmě klapka ten význam, že ví, o jaký záběr se jedná. V některých scénách se mimochodem klape naopak na závěr a klapka se drží vzhůru nohama, aby střihač poznal rozdíl a nevnímal to jako chybu na straně produkce.

6. Frame

Tímto výrazem dá kameraman najevo, že je v pozici, ve které záběr začíná a má zaostřeno. Nic tedy nebrání startu.

7. Akce!

f1Mytický pokřik má na starosti první asistent, nikoliv režisér. Ten sedí někde vzadu u monitoru a zádumčivě sleduje výstup od první vteřiny. Občas se křikne před samotnou akcí ještě "background action", což je pokyn pro kompars - v některých scénách potřebujete, aby se vám v pozadí hýbali lidé ještě před tím, než tam napochodují hlavní hrdinové. Takže tak.

8. Stop!

České stop nebo anglické "cut" už křičí režisér. Občas je totiž potřeba scénu zastavit kvůli nějakému průšvihu ještě předtím, než skončí. V takovém případě může stopnout záběr i kameraman, pokud je scéna natáčená na jedinou kameru a dojde k nějaké poruše. Režisér scénu končí i v případě, že tzv. proběhla a doběhla, to aby herci věděli, jak moc ještě mají dohrávat do případného navazujícího záběru.

9. Gate check

gatecheck Gate je objektiv kamery, který se musí bezprostředně po natočení záběru zkontrolovat. Pokud tam není smítko nebo vlas a kameraman má jistotu, že záběr bude technicky v pořádku, vyhlásí "clear gate", čímž je jasné, že se může jet dál.

10. Za mě dobrá!

Asistent režiséra si ověří, že je režisér spokojený (pokud ne, jede se všechno znovu). Pokud ano, považuje se záběr za hotový a všichni jdou stavět další.

Komentáře