fb pixel 10 nejlepších product placementů v Hollywoodu – G.cz
Vyhledávání

10 nejlepších product placementů v Hollywoodu

Je teprve březen, což znamená, že se pořád ještě rozhazují trofeje pro to nejlepší z loňského roku. Tyhle ceny za product placement by vás ale měly opravdu zajímat.

Václav Rybář
Václav Rybář 8.3.2015, 17:00

Z product placementu se toho dneska zaplatí docela hodně. Rozpočtově si tak produkce přilepší jednotkami či desítkami milionů (u bondovek toto číslo pravidelně překračuje sto milionů dolarů) a výměnou za tučný obnos vybaví hrdinu mobilem značky X, autem značky Y a parfémem značky Z. A hlavně to všechno musí být na plátně vidět, nejlépe ve zpomalém záběru a velkém detailu. Někteří hollywoodští šíbři to dotáhli k tak zrůdné dokonalosti, že se při každém očividném záběru na zaplacené zboží v kině ošíváte. A pak za to ještě dostanou cenu? No to už přestává všechno!

Jen tak mimochodem. V pětatřiceti nejúspěšnějších filmech loňského roku je v průměru na plátně až třináct zaplacených produktů. Jenom čtrnáct ze zhruba čtyř stovek odpremiérovaných filmů nemá žádný product placement. Jde o historické filmy jako Exodus, Noe nebo Železná srdce.

1. Kdo byl nejvíc vidět?

Apple vyhrál o pověstný fous nad Coca-Colou a Sony. Občas byste si mohli myslet, že tyhle produkty jsou ve filmech prostě proto, že jsou populární. Proč by vlastně mladá holka ve školní romanci používala něco jiného než Macbook, ne? Všechny podobné výskyty jsou ale královsky zaplaceny. Zejména pak scény, ve kterých se o produktu přímo mluví (Lego Movie), nebo památný dvouminutový dialog z druhého Kapitána Ameriky, jenž se dokonce celý odehraje v Apple Store.

2. Nejvíc zboží v jednom filmu

Tady s přehledem vyhrávají čtvrtí Transformers. Nejsou jenom o autech, jak byste si mohli myslet, v robotím blockbusteru je celkem 55 různých značek. Některé dokonce režírující Michael Bay přihodí jen tak z legrace, třeba vybuchující autobus s logem Victoria´s Secret (Bay pro známou značku točí reklamní videoklipy). Ve čtvrtých Transformerech je navíc spousta bizarních čínských značek, aby se film zavděčil asijskému publiku. Přesto je v téhle sérii snímek za chudinku, v předchozím třetím díle bylo přes 70 různých brandů.

3. Nejkřečovitější product placement

Když už mají Transformeři titul nejpřeplácanějšího filmu, co se týče product placementu (bohužel to však platí tak nějak obecně), není divu, že fasují i cenu za nejkřečovitější využití téhle magické hůlky. Ve scéně s transformiem se Stanley Tucci snaží předvést, že z téhle zázračné látky lze vyrobit cokoliv... a vyrobí Beats by Dr. Dre, resp. tzv. Pill - malý repráček, který tak často vídáte ve videoklipech Miley Cyrus nebo Katy Perry. Uff... tohle že je vrchol představivosti? Pokud jde o marketingové kravaťáky, tak zcela určitě. Sluší se dodat, že Beats už tehdy vlastnil Apple, takže tahle scéna spadá do jablečného product placementu.

4. Product placement jako významná role

Jestli jste viděli nádherně vyšinutého Slídila s Jakem Gyllenhaalem v hlavní roli, tak vám tenhle product placement nemohl uniknout. Hlavní hrdina je sociopat, který se snaží prorazit na paparazzi scéně v Los Angeles. Místo celebrit ovšem točí bouračky a oběti trestných činů. Jakmile to začne vynášet, koupí si Dodge Challenger SRT - ostentativní muscle car ve řvavé oranžovo-červené barvě. Je to symbolické prodloužení hrdinova ega, které je vidět v každé druhé scéně a je taktéž hlavním nástrojem v klíčové závěrečné scéně. Nelze ho přehlédnout, a přesto nepřekáží a svým způsobem dává smysl.

5. Zvýšení prodejů na základě účinkování ve filmu

Tohoto vítěze nešlo trumfnout. Na základě Lego Movie, tedy filmu, který je celý jako že z lega a vypráví o tom, jak je úžasné vzít pár kostek a nechat promluvit vlastní představivost, vyskočily stejnojmenné společnosti tržby o celých 11%. Lord Byznys měl určitě radost.

6. Nejúpornější product placement

Kvalitní pohorky značky Danner hlavní hrdinka v knížce vychvaluje tak často, že se ve filmové adaptaci Divočiny musely objevit na nezáviděníhodné pozici. Jsou vidět, jsou slyšet a Reese Witherspoon s nimi i spí. Taky byste s nimi spali, kdyby venku ve stanu bylo mínus deset. Některé scény ve filmu jsou opravdu přes čáru, ale pokud byste šlapali tisíc mil, nebyli byste vděční za kvalitní obuv? Kdo nezkusil, nepochopí...

7. Reverzní product placement

Povedený snímek Chef, který napsal, zrežíroval a odehrál Jon Favreau, vypráví o šéfkuchaři, který po roztržce se svým šéfem zahodí job v pětihvězdičkové restauraci, vydá se do Miami a koupí si tam otřískanou dodávku. Tu předělá na food truck, ze kterého pak servíruje ty nejlepší kubánské sendviče v USA. Díky Twitteru (to je samo o sobě jeden z nejviditelnějších product placementů roku) se jeho značka hrozně proslaví a všechno začne být sluníčkové. A co se stalo, když zazvonil zvonec a pohádky byl konec? Filmový food truck El Jefe opravdu vzniknul, coby marketingová podpora filmu, a úspěšně funguje i dlouhé měsíce po premiéře. Dokonce se počítá s tím, že by se časem otevřela i restaurace a trucků jezdilo víc.

8. Nejlepší product placement v oscarovém filmu

Už v ukázkách na Teorii všeho, životopisném filmu o Stephenu Hawkingovi, jste si mohli všimnout konverzace o fosforeskujících košilích. Malý, bizarní fakt, kterým si Hawking namlouvá svou budoucí manželku. A protože má smysl pro detail, nezapomene na první rande přinést prací prášek značky Tide. To aby příště svítila i jeho košile.

9. Nejlepší přidružený reklamní spot

O kousek to vyhrála retro reklama na Snickers, ve které si zahrála slavná Godzilla. Celkem to chápeme, je úmyslně přiblblá a vlastně docela roztomilá. Další v řadě bylo třeba promo Železných srdcí, tankového filmu s Bradem Pittem, a úspěšné online hry World of Tanks.

10. Cena za celoživotní product placement

Čestnou trofej si odnáší slavná motocyklová značka Triumph. Největší úspěchy slavila hlavně ve zlaté éře Hollywoodu, kdy na ní jezdily ve filmech ty největší hvězdy - Marlon Brando, James Dean, Steve McQueen (slavná scéna z Velkého útěku), Elvis Presley nebo Clint Eastwood. Osmdesátá a devadesátá léta ovšem pro značku znamenala éru finančního neklidu, a proto nebyla na stříbrném plátně tolik vidět. Obrat přinesl až Matrix, ve kterém Triumph sedlala Trinity, a také Mission: Impossible 2, kde na Triumphu Tom Cruise absolvuje celé akční finále. Dneska Triumph najdeme v řadě filmů a televizních seriálů (Živí mrtví) a výraznou roli sehraje i v chystaném Jurském světě.

Podobné články

Doporučujeme

Další články