10 tlačítek a páček, které si v autě hrají na schovávanou

Máte svoje auto a máte ho osahané. Chraň bůh, abyste si půjčili po deseti letech ve škodovce třeba nového mergla od příbuzných. Rázem nebudete vědět, kde se co čím dělá...
Obrázek uživatele Vaclav Rybar
Kulturní barbar, oktanový pozér, vrah masa a poživatelných potravin všeobecně.

1. Startovací tlačítko

start_tlacitko Postupně dáváme sbohem klíčkům a přecházíme na vlídná kulatá tlačítka s nápisem start. Jenže, kde je hledat. Některé automobilky vám to usnadní a dají tlačítko tam, kde dřív byl otvor na klíčky (tj. nejčastěji vpravo pod volantem). Jiné ovšem experimentují a dávají ho na různá místa na středovém panelu, případně do těsné blízkosti řadící páky atd.  

2. Stahování oken

okna Stahování oken a ovládání zrcátek by mělo být po ruce, přesněji řečeno po levé ruce – takže na řidičových dveřích. U předchozích dvou generací Mini Cooperů byste je tam ovšem hledali marně. Jsou ve spodní části středového panelu. Podobně se hraje na honěnou s odemykáním vozu zevnitř. Někdy je na dveřích, jindy na středovém panelu. Člověk musí přimhouřit oči a hledat známou ikonku.  

3. Světla

svetla Některé vozy mají otočný knoflík (většinou pečlivě schovaný před levým kolenem řidiče), stále víc jich ale spoléhá na otočnou levou páčku u volantu. Jenže, jakým směrem točit. Někdo to má směrem dopředu, někdo zase naopak. Standardizace opět bolestně chybí.  

4. Dálková světla

high_beams Škodovkáři automaticky tlačí páčku od sebe a čekají, až se zaaretuje na pozici dálkových světel. Většina vozů to má ale přesně naopak. Krátkým přitažením k sobě problikáváte, když vyvinete víc síly, páčka se přesune do pozice dálkových světel, odkud tažením od sebe funkci opět deaktivujete.  

5. Stírání zadního okna

wipers Další páčková zrada. Některé vozy mají stírání zadního okna (a aktivaci zadních ostřikovačů) na páčce stěračů a všechno dává smysl – tlačením k sobě stříkáte na přední skla, tlačením od sebe na ta zadní. Opět se ale jedná spíše o škodovácký grif. U ostatních vozů musíte zadní stěrač aktivovat jinak, třeba otočením hlavičky páčky stěračů směrem od sebe.  

6. Ruční brzda

pedalovabrzda V moderních vozech už ji skoro nenajdete. A ta elektronická je často velmi chytře schovaná nebo nabízí hned několik designů. Někde musíte zaseknout prst a přitáhnout, jinde stačí jen stisknout tlačítko. Je to boj. U standardní ruční brzdy prostě stačilo zatáhnout a zvuk zubů vás ujistil o tom, že vše je v pořádku. Na podobném principu fungují mimochodem i nožní „ruční" brzdy u některých SUV. Jsou úplně vlevo, vedle spojky. Když je neznáte, dost se jich nahledáte.  

7. Otvírání nádrže a nádrž jako taková

gastank Přeskočíme rychle, že půlka výrobců dává hrdlo nádrže na jednu stranu vozu a druhá půlka přesně na opačnou. Je to otrava, ale u pump alespoň nejsou příliš velké fronty (haha, všichni víme, jak to dopadá). Všechny auta by ale sakra mohla už přejít na zjednodušený systém, kdy vylezete z auta, promáčknete kryt nádrže a on se automaticky otevře. Starší auta mají otvírání nádrže z interiéru. Může být na středovém panelu, může být na vrchu palubní desky, může být na podlaze, může být mezi sedačkami za krytem, třeba jako u Mazdy MX-5. Raději si předem přečtěte manuál.  

8. Řadička

radicka Co je tak složitého na řadící páce? Inu, v nových autech se dočkáte celé řady zlepšováků. Pomineme, že u MPV se většinou řadička stěhuje nahoru po středovém panelu. Je to kvůli pohodlí a snadno si zvyknete. U automatů se ale nabízí celá řada řešení. Páky mohou mít standardní nebo pistolový tvar, mohou mít rovný či schodovitý profil (to abyste omylem nepřeřadili). Páka může chybět zcela a nahrazena tlačítky, otočným voličem nebo masivním voličem na sloupku řízení. Fantazii se meze nekladou.  

9. Vyhřívání sedadel

vyhrivacky Nenápadné tlačítko se nejčastěji nachází na středovém panelu v blízkosti řadičky či ruční brzdy. Tam je snadno dostupné a viditelné. Některé vozy ho však mají na vnější straně sedačky, kde je při zavřených dveřích zcela nenápadné a často nepřístupné. Některé ho schovají v záplavě tlačítek na palubní desce. Pokud si chcete ohřát zadek, musíte se trochu snažit.  

10. Otvírání kufru

trunky Tady už je to čistý trolling. Většina je zvyklá na tlačítko nebo páčku nad horním krajem poznávačky. Je tam prolis, za který kufr chytáte, tak to přece dává smysl, ne? Některé vozy však mají ovládání na spodní nebo vrchní hraně dveří, jiné integrovaly mechanismus do loga automobilky. A některé prostě ovládání nemají, protože dveře se ovládají automaticky pomocí tlačítka na klíčcích. Podobně putuje na podobných elektricky ovládaných pátých dveřích i tlačítko zavírání. Může být na straně, uprostřed nebo na spodní hraně.  

Komentáře