9 světových tunelů, na které je naše vlhká Blanka krátká

Absurdní komedie kolem Blanky pokračuje. A přitom je to jen takový tunýlek! Podívejte se na pořádné tunely, za které se nikdo stydět nemusí.

Generální ředitel ČKD Robert Wolf včera pro Aktuálně.cz řekl, že se kvůli vlhkosti mohou ve snad nejvytunelovanějším tunelovém komplexu světa objevit další poškozené technologie (např. světelné tabule). Škoda by tak mohla dosavadní náklady (kolem 43 miliard korun) zvýšit o další miliardu. Pražané, kteří si stejně jako zbytek národa tolik libují v tragikomediích, se snaží nemyslet na tragédii svých peněženek a raději o celém průšvihu donekonečna vtipkují.

Avšak v celosvětovém kontextu je tahle Blanka tak nanicovatá! S délkou 6,4 km je jednadvacetkrát kratší než nejdelší tunel světa a téměř čtyřikrát kratší než nejdelší silniční tunel. Podívejte se na opravdové tunelové dlouhány. Bez našeho předraženého tunýlku se obejdeme, ale tyto stavby mají mnohdy zásadní význam pro život milionů obyvatel.

1. Delaware Aqueduct - nejdelší vodní tunel světa (137 km, USA)

Vůbec nejdelší tunel světa, postavený mezi lety 1939 a 1945, zásobuje New York vodou. Z nádrže Rondout u města Grahamsville pokračuje přes čerpací stanici Chelsea, přehrady West Branch a Kensico až do nádrže Hillview ve městě Yonkers, severně od New Yorku. Denně jím sem přiteče 5 miliard litrů vody, což dělá polovinu newyorské dodávky vody. Protože je ale už děravý stářím, ztratí se po cestě navíc 140 milionů litrů vody, což mnohdy způsobuje její kontaminaci a časté záplavy v okolních obcích.

Šestým nejdelším vodním tunelem světa a nejdelším evropským vodním tunelem je 51 km dlouhý Vodní tunel Želivka. Z nádrže Švihov u Zruče nad Sázavou vede až do blízkosti Prahy, k obci Jesenice. Vodou zásobuje Prahu (spolu s vodárnou v Káraném), okolí Kladna, Berouna a část Vysočiny. Stavěna byla 7 let, tedy o rok méně, než je zatím stavěn Tunelový komplex Blanka.

2. Linka 3 metra v Kantonu - nejdelší tunel podzemní dráhy (60 km, Čína)

Jinak taky Southern-Northern Express Line je podzemní dráha ve tvaru "Y", spojující Tianhe Coach Terminal a Panyu Square v jedenáctimilionovém městě Kanton na severovýchodě Číny. Všech 28 stanic se nachází v podzemí a společně s tunelem byly vybudovány mezi lety 2005 a 2010.

3. Tunel Emisor Oriente - nejdelší kanalizační tunel (62 km, Mexiko)

Tento dlouhán pro dvacetimilionové město Mexico City je budován od roku 2008 a zprovozněn bude snad už v letošním roce. Má vyřešit časté potíže města s povodněmi.

4. Tunel Seikan - nejdelší jednotubusový železniční tunel (53 km, Japonsko)

Než byl před 27 lety otevřen, cestující se přes Cugarský průliv přepravovali na trajektech. Kvůli nebezpečí tajfunu se však japonská vláda nakonec rozhodla pro nový způsob dopravy. Tento nejdeší používaný železniční tunel na světě spojuje ostrovy Honšú na jihu a Hokkaidó na severu. Pod mořským dnem se přitom nachází 23,3 km, a to až do podmořské hloubky 100 m, což z něj činí také nejhlouběji situovaný železniční tunel světa. Prvenství mezi železničními tunely mu ale pravděpodobně vydrží jen do příštího roku, kdy má být ve Švýcarsku otevřen 57 km dlouhý Gotthardský úpatní tunel.

5. Eurotunel - nejdelší dvoutubusový železniční tunel (50 km, Francie - Anglie)

Podmořský tunel pod Lamanšským průlivem, propojující anglický Folkestone a francouzské Calais, byl vybudován mezi lety 1988 a 1994, aby umožnil přímé železniční spojení mezi Londýnem a kontinentální Evropou. Stovky let starého a pro mnohé bláhového plánu se chopila společnost Eurotunnel, která ho provozuje dodnes. Důvěryhodnost tohoto hlavního způsobu dopravy přes průliv poškodil v roce 2008 požár. Tunel vede 12 km pod pevninou, 38 km pod mořem, v průměrné hloubce 45 m.

6. Kárahnjúkavirkjun - nejdelší hydroelektrický tunel (39 km, Island)

Vodní elektrárna Kárahnjúkar, která ročně vyprodukuje 4600 GWh. Byla vybudovaná pro hliníkovou huť Fjardaál a od roku 2009 je největší na Islandu. Své jméno získala podle přiléhající hory Kárahnjúkur a přehrazuje řeky Jökulsá á Dal a Jökulsá í Fljótsdal, které tak vtékají do třech nádrží. Samotný tunelový systém má převýšení 599 m a v souhrnné délce měří 72 km.

7. LEP Tunnel - nejdelší urychlovač částic (26 km, Švýcarsko)

Velký hadronový urychlovač, vybudovaný v roce 2008, je největším urychlovačem částic na světě. Kruhový tunel, v mírném sklonu vyhloubený 50 - 150 m pod zemí (kvůli neprorazitelnosti některých hornin), byl však mezi francouzským pohořím Jura a Ženevským jezerem postaven už v roce 1980 pro předchozí Velký elektron-pozitronový urychlovač. Od svého vzniku znepokojuje veřejnost, která se obává možných katastrof v případě jeho poškození. Řeči se vedou například o vytvoření stabilní černé díry, ale takovou možnost studie CERN nepotvrdily.

8. Şanlıurfa - nejdelší zavlažovací tunely (26 km, Turecko)

Hlavní zavodňovací tunel je od roku 2005 součástí Güneydoğu Anadolu Projesi, multisektorového integrovaného regionálního projektu rozvoje Turecka, zásadního pro rozvoj devítimilionového regionu Jihovýchodní Anatolie.

9. Lærdalský tunel - nejdelší silniční tunel (24 km, Norsko)

Lærdalstunnelen spojují města Lærdal a Aurland, vzdálené více než 200 km od Osla, a ležících na ramenech fjordů. Po pěti letech stavebních prací a příprav nahradil v roce 2000 původní silniční síť přes hřebeny hor. Vede jím dvouproudová silnice, která představuje poslední úsek dálnice mezi Oslem a Bergenem. Konstruktéři mysleli na řidiče více, než je u tunelů obvyklé a jízdu stísněným prostorem jim usnadnili rozdělením tubusu tunelu na čtyři části. Narušili jeho jednotvárnost pomocí tzv. "tunelových kapes", kdy je prostor v tunelu rozšířen na 30 m a společně s osvícením stropu, připomínajícím oblohu, poskytli projíždějícím možnost odpočinku.

Jak to ale vypadá, co do délky stavby a humbuku okolo bude mezi světovými rekordmany naše jinak kratičká Blanka.

A proč se vlastně staví tak dlouho? Kdo za to asi může? Ví to naše primátorka, poslechněte si ji ZDE a ve zvukomalebném podání taky ZDE!

Za co se Tunelový komplex Blanka dostane do Guinessovky?

Anketa se načítá...


Komentáře