fb pixel 10 nejnebezpečnějších letadel v aktivní službě – G.cz
Vyhledávání

10 nejnebezpečnějších letadel v aktivní službě

Teď, když už víme, že Airbus A320 je v tom nevinně, je třeba si ukázat na opravdové létající rakve.

Václav Rybář
Václav Rybář 26.3.2015, 16:00

Nemělo by vás překvapit, že v našem žebříčku najdete spíše menší stroje staršího data výroby. Moderní letadla s velkou kapacitou, určená pro největší aerolinky, totiž nalétají miliony kilometrů v testovací fázi a hlavně mají tak obrovský počet odlétaných kilometrů, že se v nich jedna, dvě nehody ztratí. Menší stroje ale létají podstatně nižší vzdálenosti a přepraví méně lidí, takže jakákoliv ztráta na životech z jejich statistik okamžitě trčí.

1. LET L-410

Na prvním místě s největším počtem smrtelných nehod je, světe div se, letadlo české výroby. L-410 Turbolet se vyrábí v Kunovicích. Za posledních deset let lze dohledat skoro dvě desítky nehod, o kterých ovšem česká Wikipedie pro jistotu mlčí. Nejbizarnější nehodou bylo zřícení letounu v Kongu v roce 2010. V kabině se utrhl z vodítka krokodýl a lidé prchající před ním na druhou stranu kabiny letadlo převážili na jednu stranu. Stroj spadl do džungle, lidé zemřeli, ale krokodýl přežil a později byl utracen. Dvouvrtulový stroj byl uveden do služby v roce 1970 a vyrábí se dodnes. Celkem se vyrobilo skoro dvanáct stovek kusů.

2. DeHavilland Twin Otter

Kanadský nezmar, kterého lze vybavit i lyžinami nebo plováky, je schopen odvézt až 19 osob. Stejně jako mnozí jiní v tomto žebříčku je vyroben tak, aby mohl přistávat na krátkých ranvejích a poradil si i s nepříliš kvalitními povrchy. To samozřejmě zvyšuje riziko havárie. Řada nehod z posledních let navíc naznačuje, že je letadlo často přetěžováno (dvacet a více osob).

3. Il-76

Ruský okřídlený tank se používá především jako nákladní letadlo a je doloženo, že občas přežije i střelbu z těžkého kulometu nebo zásah raketou. Umí tohle Boeing nebo Airbus? Velký Iljušin se čtyřmi proudovými motory má ovšem na svém kontě i civilní oběti. Na Blízkém a Středním východě se používá i jako civilní letadlo, a když v roce 2009 íránský Il-76 spadnul, vzal s sebou 275 lidí. Jsou doloženy i jiné havárie, ale ve vojenských verzích většinou zemře mnohem méně lidí (převážně vojáků).

4. An-12

Velký dopravní Antonov je využíván hlavně jako vojenské nákladní letadlo, jen zřídkakdy převáží vojáky, ale je možné ho upravit pro dopravu až 85 osob. V tomhle žebříčku je trochu neprávem, protože k většině jeho nehod přispěl lidský faktor - nesprávně upevněný náklad se za letu uvolnil a přesun váhy způsobil nekontrolovatelný pád.

5. CASA C-212

Malý kanadský vrtulový letoun je oblíbenou volbou amerických i kanadských cestovek. Dokáže levně a rychle přepravit až 26 osob. Ještě oblíbenější je pak u armády. V roce 2012 ovšem jeho pověst utrpěla značné šrámy, když se nezávisle na sobě zřítily hned čtyři letouny. Dva v Indonésii, jeden v Chile a jeden v Kanadě.

6. Boeing DC-9/MD-80

První regulérní osobák, kterým jste ale nespíš neletěli, pokud se nepohybujete na území Spojených států. Tady jeho modernizovanou a vysokokapacitní verzi MD-80 dodnes používají jedny z největších domácích aerolinek - Delta a American Airlines. DC-9 má na svém štítu přinejmenším jednu obří skvrnu - 153 obětí z nigerijského letu v roce 2012. Po této tragédii se inženýři zaměřili především na letadla operující v extrémních klimatických podmínkách, kde je riziko rychlejší únavy materiálu.

7. Boeing 737

Sedm-tři-sedmička? Jeden z nejpoužívanějších Boeingů vůbec? Ne, nemusíte se bát. Pokud už do nějakého nasednete, jedná se o modernizované vysokokapacitní verze, které jsou od základu přestavěné a s původními modely mají společný snad jen tvar. Stařečci 737-100 a 737-200 z šedesátých a sedmdesátých let, s kratším doletem a jinými motory, jsou ale pořád ve službě v rozvojových zemích, které je koupily tzv. v bazaru. Tomu bohužel často odpovídá i horší servisní péče a větší riziko poruch. Viz nehoda pákistánských aerolinek Bhoja Air v roce 2012, při níž zahynulo 127 osob.

8. An-28

Malý ruský vrtulák postupně zmizel z letového parku většiny aerolinek, poté co se u něj v poslední dekádě začaly projevovat skryté vady. Už ho mají jen vyloženě chudé státy a i podle odborníku z branže se jedná o tikající bombu. Např. surinamská společnost Blue Wings od roku 2008 ztratila hned tři letouny tohoto typu - celkový počet obětí se vyšplhal na 27 osob.

9. An-32

Odolný ruský letoun pro padesát osob je vybaven nadprůměrně silnými motory, aby si poradil i s nepříznivým počasím. A právě to přispívá k většímu počtu nehod. Aerolinky ho totiž občas vysílají i do podmínek, které by jiným letounům vystavily stopku. A lidský odhad občas přecení situaci. Tak jako když stroj súdánských aerolinek havaroval nedaleko Moldávie v roce 2008. Všech osm osob na palubě zahynulo.

10. Tu-154

Pokud jste staršího data výroby (je vám třicet a více), je dost možné, že jste tímhle túčkem někam letěli. Zejména pokud to bylo směrem na východ. Od sedmdesátých let byl tenhle Tupolev hlavním dělníkem sovětského letového prostoru. Byl odolný, vyžadoval minimální údržbu, a i když byl hlasitější než západní stroje, držel s nimi krok. Na začátku nového tisíciletí se ho začaly aerolinky zbavovat a vyměňovaly ho za novější stroje (hlavně kvůli té hlasitosti). A Tu-154 začal ukazovat svůj věk, když v letech 2006 a 2009 dva stroje spadly a připsaly si na konto víc než tři stovky obětí. Aeroflot vyřadil poslední Tu-154 ze služby teprve nedávno, ale v rozvojových zemích na letoun s charakteristickým trupem stále ještě narazíte.

A chcete vědět, kdo byl kopilot, který poslal letadlo Germanwing záměrně k zemi? Čtěte ZDE.

Podobné články

Doporučujeme

Další články